Får man diskutera etik i den här tråden?
Jag älskar själv en god bit kött, men äter också väldigt mycket grönsaker och rotsaker, dels på grund av priset, dels för att det är gott, och dels för att det är naturligt. Människan är till konstitutionen allätare, det betyder att vi mår bäst av en allsidig diet, som innehåller både vegetabilier och animalier. Vissa ämnen finns bara i animaliska livsmedel, jag vill hellre få i mig dem på naturlig väg, än i form av piller.
Men det finns faktiskt en del saker jag inte äter, p.g.a. etiska invändningar. Torsk t.ex. var förr min älsklingsfisk, nu har jag slutat köpa det p.g.a. larmrapporterna om utfiskning av Östersjön, och hur fiskare och företag fuskade med märkningen. Vitt kalvkött och gåslever undviker jag eftersom jag vet att det framställs på ett oetiskt sätt.
Är det förresten inte lite lustigt att lax, som förr var lyxmat, nu är betydligt billigare än torsk, som förr var vardagsmat...
I vår familj äter vi mest lamm och älgkött, bådadera från djur som haft ett 'naturligt' liv. Jag vet att många har negativa synpunkter på älgjakt, men fram till det ögonblick då älgen skjuts har den haft ett gott liv, bättre än de flesta grisar. Både älg- och lammköttet köper vi från en lokal gårdsbutik, så vi vet att de inte har fraktats över halva jordklotet.
Och välhängd älgfilet är minst lika gott som oxfilet.
--------------------
Viveka i Alingsås
|