Virgo
hittade denna i aftonbladet

saken är biff
kristerh
Skulle aldrig betala såna summor för kött, (fast jag gillar kött) wink.gif
sedan att det är indränkt i fett gör ju inte saken bättre.
krister
Hannele
En nolla för mycket!
När man kan få brasiliansk oxfilé för under 200 kr.
Jag vet, hur gott rysk kaviar är, åt det som barn på knäckemacka istället för Kalles. tongue.gif
Men jag skulle inte betala för det i dag.
Ciczi
Jag skulle inte heller betala sådana summor för kött.
Det är verkligen en nolla för mycket, och sedan doppad i sitt eget smälta fett???? blink.gif

Ciczi
Virgo
Fettet är nödvändigt eftersom det är en riktig smakbärare.

Allt för många tycker att t.ex fläskkotletter inte smakar som förr. Och det beror på att det är för lite fett i köttet.

När ni köper kött , nöt eller fläsk, så se till att det finns fett i det.
Inga magra grisar eller kor ska det vara!

Fettet kan man skära bort när man äter. sleep.gif
Tesa
..och bonden som fött upp dessa djur får fettavdrag på avräkningen från slakteriet så kossan betingat ett pris av 13-14 kr/kg..... sad.gif
Kattgräs
Lite väl mycket pengar, men fint exempel på "smakar det så kostar det".

Allra helst skulle jag vilja köpa mat som växt och levt på gårdar i närheten av mig. Köttet skulle vara slaktat på ett slakteri i närheten, förpackat och liksom grönsakerna distribuerade från ett lager i närheten. För miljöns skull.

Skulle det verkligen bli så mycket dyrare än i dag, med tanke på att transporter kostar så mycket? För jag vill inte köpa yoghurt gjord på mjölk från Danmark som transporterats till Italien och sen till Sverige. Jag vill köpa yoghurt gjord på mjölk från Stockholmstrakten, som transporterats till ett mejeri i stockholmstrakten och blivit yoghurt och som transporterats ut till min lokala butik i stockholmstrakten, utan mellanlagring i Vetlanda eller Korpilombolo! (Om någon från Vetlanda eller Korpilomobolo tar illa upp, så har jag inget emot era orter, däremot det onödiga transporterandet hit och dit.)
renate
Bra råvaror är en sak,det gillar jag men 780:-/kg är lite väl häftigt.Jag äter griskött från särbons egen uppfödda grisar,det är verkligen bra råvaror.Det där med fett är helt rätt som Virgo skriver,jag har alltid en fettrand på mina koteletter,det kan man skära bort sedan.Oxkött äter jag väldigt sällan,jag föredrar älg eller rådjur.Vildsvin är gott med om jag får tag på det.
La Strega
vad kostar kött normalt sett?
Gossen Ruda
Mina grytbitar till morgondagens kallops kostade 74:90 per kilo.
La Strega
är det "normalpris"? jisses... ohmy.gif
andersen
Fläsk är billigare jag köpte i dag fläsk kött till 34.90 kg.
La Strega
1kg sojakött kostar ca 20kr.... smile.gif
Milex
Sojakött smakar inte riktigt likadant smile.gif
La Strega
Milex: har du smakat?
Gossen Ruda
Martina, har du jämfört smaken då?
*Laika*
Smak???? Konsistensen då? Det går inte att jämnföra med varann, det är helt olika saker. Det ena är ett subsistitut för det andra. INGET går upp mot smaken o konsistensen av en RIKTIG köttbit, INGET. Själv hade jag gryta idag gjord av fläskfilé, 45:- kilot.
Mvh. Laika
Milex
Japp.

Jag är en sån försöker låter bli att uttala mig om saker som jag inte känner till. Vilket de flesta här verkar vara.

Kanske så tillbereddes inte den mat jag smakade på rätt sätt. Man kan säkert piffa upp det så att det smakar helt OK. smile.gif

Men kalops och rödbetor och bruna bönor och stekt fläsk, det ska till att kunna slå det.
La Strega
Tyvär är det så att alltför mycket vegetariskt och veganskt halvfabrikat (typ biffar å fileér å sånt) smakar så likt kött att jag vill inte äta det. (jag vet ju att det inte är kött men blir ju påmind om allt det där jag tycker är hemskt och blir på så vis äcklad av det, jag vill ju inte äta kött och förstår då inte varför jag ska äta sånt som efterliknar det heller).
har även "lurat" köttätare massor av gånger, gett dem mat de trott varit kött (eller rättare sagt mamma har gjort det=) å sen har de fått veta efter att det var vego, och har då blivit jätteförvånade för det var ju så gott!
Hannele
CITAT (La Strega @ 05-11-2004, 20:22)
smakar så likt kött att jag vill inte äta det.

Men då ska du gå till Finska affären och köpa morotslåda, kålrotslåda och potatislåda. smile.gif
Gossen Ruda
Martina, Virgo ville inte ha en vegantråd. Sluta.
La Strega
Gossen Ruda:
Jag ställde bara en fråga, är det mitt fel att folk börjar diskutera?
men ok, om vegantråd är samma sak som att jag inte är välkommen så skriver jag inte mer.
Milex
Det är nog mitt fel att tråden kan uppfattas som veganig (heter det så).
Det var jag som slängde in kommentarer om smaken. Ta inte åt dig La Strega.

Jag ber om ursäkt Virgo wub.gif
andersen
Det står så här i rubriken obs! ingen vegantråd tack!

Betyder det att det är förbjudet att ens nämna vegan? och vad händer om man gör det?

Jag tycker att du La strega ska fortsätta och skriva i tråden.
Gossen Ruda
Virgo la in en länk om dyrt nötkött. Några inlägg senare kom den här kommentaren efter en inledande fråga om priser:

CITAT
1kg sojakött kostar ca 20kr....

Strax efter dök det upp reklam om veganföda trots att Virgo uttryckte sig ganska tydligt. Det finns väl vad jag ser inget förbud, jag kom bara med en uppmaning att följa Virgos önskemål. Tyvärr finns det en del människor som inte kan låta bli att missionera om sin uppfattning.
Virgo
Jag visste väl att det skulle bli så.
Visst får La Strega skriva i "min köttälskartråd", bara hon håller sig till ämnet och diskuterar köttpris och smak på kött förr och nu.
Samma gäller för Andersen.
Betty
Jag säger samma som någon här sa tidigare "Smakar det så kostar det!" Skulle gärna vilja smaka men är inte beredd att betala vad det kostar... rolleyes.gif
pejori
jag skulle också vilja smaka. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
tänk att få sätta tänderna i en tjock och saftig biff, som smälter i munnen. mmmm rolleyes.gif rolleyes.gif
men som sagt.... priset är minst lika saftigt som köttet laugh.gif laugh.gif
Fenja
När jag var i USA för många år sedan besökte vi en farm där man födde upp Charolaiskor. De drack öl och tvättades/masserades flera gånger per dag i öl (alkoholhalten var minimal - så behöver ingen jaga upp sig över det). Köttet kostade naturligtvis därefter, vi käkade T-bensstek i deras restaurang som är det jämförelselöst bästa kött jag någonsin ätit!!

Men köttdjursbesättningen jag "fuskade som skötare i" (saknar utbildning), i bergslagen där de föder upp Charolais-, Hereford- och Limousinkor på levererar också ett kalvkött som är fantastiskt! MUMS!!
Mvh
Fenja
benganz
CITAT (Hannele @ 05-11-2004, 12:51)
En nolla för mycket!
När man kan få brasiliansk oxfilé för under 200 kr.
Jag vet, hur gott rysk kaviar är, åt det som barn på knäckemacka istället för Kalles.  :P
Men jag skulle inte betala för det i dag.

Ikväll åt jag brasiliansk oxfile för 99:- kilot (GOTT)
Ryskaviar har jag blivit sjuk av och kan inte säga att det är specielt gott heller.
Vår svenska stenbitsrom tycker jag är godare. tongue.gif
pejori
CITAT (benganz @ 05-11-2004, 22:25)
Vår svenska stenbitsrom tycker jag är godare. tongue.gif

tycker inte att det är så gott med kaviar över huvud taget. huh.gif huh.gif
det är lite överreklamerat, smile.gif smile.gif
köper det som garnityr, sedan får akvariefiskarna det, ohmy.gif ohmy.gif
dom gillar det bättre än mej laugh.gif laugh.gif
Virgo
Tyvärr är det så att det bästa köttet går till restaurangerna.

Ni har väl läst om de japanska "kossor" som får dricka några öl om dagen och blir inmaserade med öl dagligen? Det köttet är gott!

rolleyes.gif
andersen
Jag tycker att väll hängt mörat kött är det bästa kött man kan få men tyvärr så är det svårt att få tag i pga köttet vackum möras i dag och det är inte samma sak.
Fredi
CITAT (Fenja @ 05-11-2004, 22:15)
När jag var i USA för många år sedan besökte vi en farm där man födde upp Charolaiskor. De drack öl och tvättades/masserades flera gånger per dag i öl (alkoholhalten var minimal - så behöver ingen jaga upp sig över det). Köttet kostade naturligtvis därefter, vi käkade T-bensstek i deras restaurang som är det jämförelselöst bästa kött jag någonsin ätit!!

Men köttdjursbesättningen jag "fuskade som skötare i" (saknar utbildning), i bergslagen där de föder upp Charolais-, Hereford- och Limousinkor på levererar också ett kalvkött som är fantastiskt! MUMS!!
Mvh
Fenja

Och ändå har dess kött ingenting att sätta emot köttet från kreaturen som strosat omkring på Pampas. Inte ens Kobe-köttet är bättre enligt mig.

Skall ni testa något fantastisk gott skall ni försöka få tag på Argentinskt "Hilton"-kött. Tyvärr kämpar den europeiska köttlobbyn för att det inte skall få importeras för mycket av det till Europa, men en och annan restaurang får tag på det.
Kattgräs
Lite mer stros-omkring bland våra köttkor vore inte helt fel för smaken med andra ord.

Fast den gången vi åt brasiliansk biff, smakade den inte så bra. Kanske vi fick en dålig bit. Dessutom är transporterna alldeles för långa för att det ska kännas riktigt etiskt för min del! Frakta kött över halva jordklotet känns lite bakvänt. Det är ju inte bananer!
kristerh
CITAT (Hannele @ 05-11-2004, 20:27)
[Men då ska du gå till Finska affären och köpa morotslåda, kålrotslåda och potatislåda. smile.gif

Ja det är något som alla borde testa sleep.gif det är dessutom gott till kött rolleyes.gif om man inte vill göra det själv finns det numera att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. Testa även finska karelska grötpiroger mums.
krister
Viveka
Får man diskutera etik i den här tråden?

Jag älskar själv en god bit kött, men äter också väldigt mycket grönsaker och rotsaker, dels på grund av priset, dels för att det är gott, och dels för att det är naturligt. Människan är till konstitutionen allätare, det betyder att vi mår bäst av en allsidig diet, som innehåller både vegetabilier och animalier. Vissa ämnen finns bara i animaliska livsmedel, jag vill hellre få i mig dem på naturlig väg, än i form av piller.

Men det finns faktiskt en del saker jag inte äter, p.g.a. etiska invändningar. Torsk t.ex. var förr min älsklingsfisk, nu har jag slutat köpa det p.g.a. larmrapporterna om utfiskning av Östersjön, och hur fiskare och företag fuskade med märkningen. Vitt kalvkött och gåslever undviker jag eftersom jag vet att det framställs på ett oetiskt sätt.

Är det förresten inte lite lustigt att lax, som förr var lyxmat, nu är betydligt billigare än torsk, som förr var vardagsmat...

I vår familj äter vi mest lamm och älgkött, bådadera från djur som haft ett 'naturligt' liv. Jag vet att många har negativa synpunkter på älgjakt, men fram till det ögonblick då älgen skjuts har den haft ett gott liv, bättre än de flesta grisar. Både älg- och lammköttet köper vi från en lokal gårdsbutik, så vi vet att de inte har fraktats över halva jordklotet.

Och välhängd älgfilet är minst lika gott som oxfilet.
Gossen Ruda
Det är klart att man skall försöka undvika matvaror som man inte tycker framställs på "rätt" sätt. Sen kvittar det om det är växter, djur eller något annat. Faran är dock att det kan slå felaktigt.

Vissa fiskare fuskar, det är helt klart, medans andra försöker göra allt rätt. Bojkottar man den ene drabbas också den andra osv. Gäller för allt. Det är svårt när man inte har direktkontakt med källan.

Lax var en gång riktig husmanskost. Dom anställda på vissa större gårdar i Halland fick en gång avtalat att dom inte skulle behöva äta lax MER än 6 gånger i veckan. Tiderna förändras. biggrin.gif
Bettson
Instämmer med Viveka.

Skulle inte falla mig in att äta gåslever tax eftersom jag vet hur den är framställd.

Svenskt nöt har jag dock inget emot. Jag vet att de djuren haft det bra.

Bra har nötkreaturen det också i tex Danmark, Holland, Frankrike, Irland.
Ändå undviker jag kött därifrån eftersom de har en annan inställning till antibiotika och hormoner än vad Sverige har. De har också senare än Sverige annamat idén med icke animaliskt foder till djur. Det gör att jag anser svenska köttet friskare , säkrare och bättre.

Brasilianskt kött vill jag överhuvudtaget inte äta. Mycket beroende på hur djuren behandlas där, det är inget som överenstämmer med mitt sätt att handha djur.
La Strega
CITAT (Virgo @ 05-11-2004, 21:59)
Visst får La Strega skriva i "min köttälskartråd", bara hon håller sig till ämnet och diskuterar köttpris och smak på kött förr och nu.
Samma gäller för Andersen.

Så detta gäller bara mig eller?
Virgo
CITAT
Får man diskutera etik i den här tråden?

Varför inte?
Enda undantaget är vegantjafs!
Även La Strega är välkommen att diskutera vilket kött som är godast eller mest prisvärt.

Själv äter jag inte hästkött, men har säkert gjort det hundratals ggr på restaurang , där det ibland erbjuds som "oxfilé" osv.
Eller kanske tom åsnekött.

I Belgien (Brussel) lär de ha de bästa köttrestaurangerna i Europa.
Om det stämmer vet jag inte, då jag inte varit i Belgien nångång.

En av de godaste tournedos jag ätit var för några år sedan på en Viking Line båt till Helsingfors.
Det segaste nötköttet jag nånsin ätit var i Turkiet.
Absolut godaste var "Kobebiffarna" i Japan.

Har ett recept på goda roulader, måste bara rota fram det i receptlådan.
Bettson
Håller med dig Virgo angående smaken och mörheten. Belgien har kanonkött såtillvida.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att tonårspojkar i mellaneeuropa får bröst. Detta sägs bero på allt hormon som man ger köttdjuren. De måste operera bort sina små flickbröst. Men det vill ingen tala om för det är genant. Dels så kan man få plikta med livet som insats om man säger något angående hormoner i Belgien och Holland. Hormonmaffian kallas det och det är visst någon veterinär som fått sluta sina dagar.

Så passa dig för sjutton om du åker till Belgien som är det värsta landet i det avseendet. Du kan helt plötsligt tro att du är en ammande kvinna.

Men smaken är det inget fel på.
Virgo
CITAT (Bettson @ 06-11-2004, 20:35)
Du kan helt plötsligt tro att du är en ammande kvinna.
Men smaken är det inget fel på.

På mig ? biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Bettson
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
sånt kött vill jag ha rolleyes.gif rolleyes.gif
billigare en plastikoperationer om man vill ha bröst biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Jag säger bara:Belgian Blue!Hormoner, så djuren ej kan gå....
Fenja
Du kan la inte ha biff i bh:n Pejori?!! tongue.gif
Mvh
Fenja
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
trodde man skulle ha det blink.gif blink.gif blink.gif
Gossen Ruda
Nja zaaritha, Belgian Blue behöver väl inga hormoner. Det är en genetisk defekt som ger dessa monsterkossor. För övrigt håller jag nog med dig i din outtalade kritik. Stackars djur.
pejori
CITAT (zaaritha @ 06-11-2004, 22:14)
Jag säger bara:Belgian Blue!Hormoner, så djuren ej kan gå....

behövs inte.dom ska ligga still på talriken biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
(skojar bara)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon