CITAT (KRT @ 11-02-2012, 20:20)

Ta en titt under tujan, och se om du hittar ett hål eller liknande.
Baserat på snödjup och spårstorlek skulle jag gissa på hermelin (evt vessla, men det borde vara så djup snö att den skulle hoppa snarare än att gå), även om de brukar hoppa så går de ibland, eller iller.
Det skulle ju också kunna vara en gnagare, lite svårt att se detaljerna, men jag funderar på råtta (fast brukar man inte se släpspår efter svansen?) eller vattensork? Om man tänker att snön är en dm djup kan det ju vara så att en större gnagare inte KAN ta sig fram i en tunnel i snön, och får vackert pulsa genom den?
Hur reagerade hundarna på spåren och vad är det förhundar (jakthundar, terriers eller sällskaphundar)?
Gossen - de fåglar jag har stött på går bara om snön är tillräckligt tunn för att de ska kunna gå, annars hoppar de. Möjligen med undantag för hönsfåglar (fasaner) och duvor.....
Ujuj... nu gör du mig lite skräckslagen....

skulle jag kunna ha hermelin eller vessla boende inne i trädgården där hundarna vistas..... eller ännu värre... gnagare... hrm... ska kolla efter hål i morgon. Ingen av hundarna var framme vid spåret - det är sällskapshundar men har väl fungerande näsor märker jag när vi är på våra rundor bland harar och rådjur.... (dom går i koppel men markerar tydligt när hare eller rådjur gått över vägen eller står i närheten) Lite spännande det här