Jag blir lite fundersam när jag läser detta...Många här pratar ofta om att hunden är så lik vargen och att även hunden är ett rovdjur och därför Måste ha kött för att må bra. Därför reagerar jag bl.a på följande:
CITAT
Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest.
Så vilda hundar och rovdjur dyker ner i haven å käkar alger?
CITAT
Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla.
De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål.
På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av.
Blev väldigt nyfiken på detta! Nr 1: Hur får vargen tag på detta? Nr 2: Har aldrig hört talas om att vargar kokar sin mat! Hur går det till? Nr 3: Kan vargar klockan? hur vet de annars när riset är färdigkokt??
CITAT
fårkött ska ha varit fryst innan.
Hur löser vargen detta på sommaren?
CITAT
Svinkött är mindre bra, även om det i mindre mängder och väl tillagat kan ingå i foderstaten. Det är absolut nödvändigt att svinkött kokas (får inte ens vara rosa) tillräckligt väl på grund av att det kan innehålla ett virus som är hundraprocentigt dödligt för hund och katt. Detta virus kallas för pseudorabies därför att det framkallar liknande symptom som rabies ger. Väl kokt svinkött är emellertid ofarligt för hund att äta men är som sagt ändå inte det bästa köttet för hund.
Oj då, det är bäst vi säger åt vargarna att de slutar äta vildsvin!??
CITAT
Inälvsmat bör alltid ges kokt.
CITAT
Viltkött, t ex älg och rådjur, håller en högre proteinhalt och kan ge tarmstörningar såsom gaser och lös mage vid utfordring med relativt små mängder, i synnerhet om det är kokt. När det gäller kött från kalkon, kyckling och hare är det mer järnfattigt än rött kött. Kött från fjäderfä bör alltid kokas eftersom det i rått tillstånd kan innehålla cambylobacter, en sjukdomsframkallande bakterie. Denna typ av kött kan också lätt framkalla tarmstörningar i form av gaser och lös avföring.
Å jag som trodde att vargar åt just viltkött, fjäderfä och harar?
CITAT
Mjölkprotein är värdefullt för hunden så länge den växer, då som majsvälling.
Pratar du om komjölk? jag har då aldrig sett en hund/varg dia en ko....
CITAT
Detta svarar väl på de flesta av frågorna?
Nope! Jag blir bara ännu mer förvirrad! Varifrån ska hunden och vargen få kokredskap i naturen? och hur gör de när de gör upp eld att koka maten över? Om det du skriver stämmer så finns det ju ingen föda som är naturlig för hund/vargsläktet? Det enda som jag kan uppfatta inte behöver tillredas på nåt sett (och alltså bör vara deras naturliga föda) är nötkött. men det finns väl inga vilda kor i skogarna naturligt (här alltså)? och är inte en kossa för stort bytesdjur för en varg? (jag påstår inget nu, utan jag Frågar).
Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar:
VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg?