|
La Strega
04-11-2004, 23:32
Känns som den andra tråden spårat ut så pass så jag startar en ny med förhoppningen att få bra argument för/emot. Som ni vet funderar jag på att skaffa en hund, och Om jag skaffar en hund så funderar jag på att låta den leva som vegetarian/vegan. Men jag vill ta reda på huruvida detta är möjligt eller inte. Om det går att tillgodose hundens behov med vitaminer och protein och så... Jag skulle gärna vilja ha faktabaserade argument för/emot detta. Inget som "hundar är rovdjur och ska ha kött", eller vad som är naturligt och inte. Utan något som pekar på att hunden skulle lida av detta (eller motsatsen). Så om ni har några bra argument eller länktips, varsågoda!
Här kommer några länkar varifrån du kan få adekvata svar om detta, ring eller maila och fråga. I övrigt skulle jag förslå att du fortsättningsvis för den här diskussionen på ett HUNDFORUM eller liknande! Svenka Kennelklubben Svenska Brukshundsklubben Jordbruksverket Sveriges Veterinär FörbundMvh Fenja
La Strega
05-11-2004, 00:02
Om nån kan nåt om detta så svara, annars är det bara att låta bli liksom? det verkar finnas folk som är kunniga inom många områden här, därför frågar jag, dessutom känner jag inte till nåt bra hundforum? Och man har väl rätt att skriva om vad man vill? finns många trådar här som inte handlar om odling...
men tack för länkarna.
@ La Strega Ring till en veterinär och fråga! Det finns ju sådana i Motala. Här ett forum "kontaktsida för "veganfjortisar!" vegankontaktO fortsätt med dina frågor som redan skrivits i diverse hund eller veganforum.
*Laika*
05-11-2004, 07:01
Martina, enda anledningen till att du inte kommer att få fler inlägg i den här tråden än förra, är att det inte kommer va nån som orkar bry sig längre. Du fortsätter ändå att mala på med samma mening (som jag inte tänker upprepa här igen) som en skiva som hakat upp sig. Jag har ringt till vetrinären, o dom sa just dom argument som du säger att du inte vill höra av oss. Är det för att det var det rätta svaret på din fråga, som du inte ville ha dom svaren, eller? Håller fullständigt med övriga som redan svarat dig med länkar, det finns hundforum, jag är alldeles övertygad om att dom är betydligt mer kunniga i sakfrågan än oss (som du för övrigt anser bara va taskiga mot dig). Mitt råd till dig, är att kolla med FLERA olika vetrinärer, tyvär blir nog svaret likadant vart du än vänder dig. Men förhoppningsvis kanske du tål att ta kritik och fakta från en mer auktoriserad person. Och du, idiotförklara inte vetrinären sen när du inte fått det svar DU ville ha, dom vill faktiskt bara hundens bästa. Mvh. Laika
La Strega
05-11-2004, 09:50
CITAT (La Strega @ 05-11-2004, 00:02) Om nån kan nåt om detta så svara, annars är det bara att låta bli liksom? det verkar finnas folk som är kunniga inom många områden här, därför frågar jag, dessutom känner jag inte till nåt bra hundforum? Och man har väl rätt att skriva om vad man vill? finns många trådar här som inte handlar om odling...
men tack för länkarna. Jag citerar mig själv som svar på det. Och tillägger: Jag har letat efter ett bra hundforum, men de flesta verkar de knappt va nån som skriver i. anledningen till att jag gillar det här forumet är för att det är mycke folk som cirkulerar här och det dröjer aldrig länge innan man får svar när man skriver nåt. jag vill ha en SERIÖS debatt, men det verkar ju inte gå här tyvär. Och jag HAR pratat med en veterinär, som sa att det ÄR möjligt, men jag vill inte ge full tillit till veterinärer då jag ofta fått olika svar från olika veterinärer i många frågor. Jag skulle vilja prata med folk som har Personliga erfarenheter av detta. Och tänkte att nån av alla de som cirkulerar här kan ju ha det. Och jag tänker inte idiotförklara nån om personen i fråga kan visa på fakta.
råse-marie
05-11-2004, 09:53
Låt hunden välja själv !!! Sätt fram en burk kött och en annan med vegitarisk kost och sen låter du hunden avgöra VAD den vill äta!
råse-marie
05-11-2004, 09:57
Sen förstår jag inte att du inte ger tillit till vetrinären??? Är det för att dom inte ger helt klartecken om att hunden gillar och mår bra av veg kost? ja annars är det väl bar att leta tiils du hittar någon som ger det RÄTTA svaret!
La Strega
05-11-2004, 10:03
Råse-Marie: Jag tror inte hunden kan avgöra vad som är bäst för den? T.ex vet jag en hund som skulle livnära sig på bara bröd i såna fall.
Hade jag alltid litat på vad veterinären säger skulle min hund vara död nu. Enligt min erfarenhet så kan flera veterinärer ge väldigt olika svar på samma fråga, och behandla samma djur på väldigt olika sätt.
Kaktus-kanske
05-11-2004, 10:10
"Hade jag alltid litat på vad veterinären säger skulle min hund vara död nu. "
Förlåt, har du redan hund?
La Strega
05-11-2004, 10:15
På sätt och vis, Har en collietik på 9½ år men jag har nyligen flyttat hemifrån och Ladie (som hon heter) Får stanna hos mamma och pappa, Ladie är uppvuxen där med villa och allt..och hon och katten är väldigt fästa vid varandra, +att hon nog inte skulle trivas hos mig. Så jag har henne hos mig några dagar i veckan å vi åker å hittar på saker ibland, men hon får stanna där hon hör hemma.
råse-marie
05-11-2004, 10:16
Ja du får ursäkta men VAD vill du ha för svar ???? Att det är OK med veg kost till djur ? Att man som vuxen mäniska väljer vilken föda man vill äta tycker jag är helt ok men att ändra på något som är i djurens natur .....ja det tycker jag är fel! Att en hund bara skulle välja bröd tycker jag tyder på att det är något fel på hunden alternativt fel på uppfödaren.
Att vetrinären som du anlitar skulle vara dålig är ju säkert möjligt men om man frågar FLER och alla säger ungefär samma sak ....
passagen.se har ett utmärkt hundforum som är väldigt aktivt. vänd dej dit
Jag kan inte tillräckligt om näring och kost för att svara men om du söker på Internet så kan du hitta en person som heter Anne-Marie Hammarlund som verkar väldigt duktig på mat till hundar. Där kanske du kan få svar på din fråga om varför/om man inte får utesluta kött i hundens mat. Jag hittade en länk som du kanske kan prova och sedan söka dig vidare från: Anne-Marie Hammarlund Länken är nog felaktig, sök via någon sökmotor i ställetJag har en dalmatiner och ger den foder som jag köper i hundaffären och har tyckt att det verkar bra - och det är det nog. Men, jag ser hundar av samma ras som får hemmablandning (deras husse/matte lager till av råvaror, mycket enligt Anne-Marie Hammarlunds recept) och det är stor skillnad i pälsen, sen kan jag tänka mig att det kanske visar sig hjälpa även när hundarna blir äldre. En granne har en gammal schäfer som varit lite hängig och stel och han bytte foder till ett seniorfoder och på mycket kort tid märkte han skillnad. Det var inte svar på din fråga men kanske ändå är intressant.
La Strega
05-11-2004, 10:34
råse-mari: läs tidigare inlägg.
tack för tipsen pejori och zanna!
zaaritha
05-11-2004, 23:22
Tessi, vår hund; äter dels torrfoder, dels kött, blandat med ris, morötter, ärter o broccoli. Katterna äter ris+ kattmat i burk. O potatis + kattmat.
Anki på Öland
05-11-2004, 23:37
Ja, jag skulle då inte sälja valp till dig om jag visste vad du tänkte föda upp din valp på för mat......... Anki
La Strega
05-11-2004, 23:40
Hittade en bra länk och delar med mig! =) VeggiePetsAnki: Inte ens jag vet vad jag ska ge hunden för mat men men
zaaritha
05-11-2004, 23:47
Ja--kanske man ska ge hundar vegetarisk mat, o vår får ju 50% grönt! Så--jag hoppas att det räcker?
Anki på Öland
05-11-2004, 23:48
Hrmmm, vet inte om jag tror att det är bättre att tro på foderfabrikanter som vill sälja sitt foder än att fråga veterinärer......... Anki
La Strega
05-11-2004, 23:55
zaaritha; var försiktig så hunden får tillräckligt med protein. laborera inte utan att veta vad du gör, jag tycker det låter som att dina djur får för lite protein redan nu..men det beror på vilken sorts katt/hundfoder du har?
Anki: Tyckte den länken var bra då den visar att det finns färdigfabrikat =) men har inte sagt att jag tror mer på dem än veterinärer.
zaaritha
06-11-2004, 00:31
Hunden får Pedigree Adult, samt grönsaker, som sagt, är det fel? Katterna får Bl a torrfoder, samt Whiskas o Friskies.
La Strega
06-11-2004, 00:36
"Billig" hundmat som man köper i vanliga livsmedelsbutiker (som de märkena du använder) ger hunden för lite protein (mellan 4-10%av mina erfarenheter) även om du utfodrar med enbart det fodret....byt ut grönsakerna mot bönor eller byt foder.
Foder man köper hos veterinären eller i djuraffärerna (t.ex royal canin) har mycket högre proteinhalt (runt 30%)
zaaritha
06-11-2004, 00:47
Ja--jag vet ej--vad jag ska ge Tessi? Som du anser duger som hundfoder..... Vi ger henne--som sagt---torrfoder,lever m morötter; njure m grönt, grisknorrar, nötkött, m.m.
Jag förstår inte varifrån du får dina uppgifter La Strega... Vov torrfoder med kyckling innehåller 20% protein, Ica hundmat, Små Bitar, även det torrfoder innehåller 20% protein, Robur innehåller 19% protein, Revir 22%, Pris 22%, Karo 22%, Revelj Original 23%, Doggy Original Stora Bitar 21%, Bozita Extra 24%... Alla dessa är hyffsat billiga torrfoder till icke hårt arbetande hundar.
Kattarina torrfoder till katt 30%, Mjau 32%, Katty 33% tillexempel.... eftersom katter har ett större behov av mer protein än hundar.
Mvh Fenja
La Strega
06-11-2004, 01:16
oj..ok, då ber jag om ursäkt! men när jag gick igenom alla märken de hade på coop stormarknad för 1-2år sen nån gång så var det helt andra siffror..
Skulle inte tro det... jag har haft hund sedan jag var tonåring och de flesta foder jag använt till normalt aktiva hundar ligger på runt 20%. Tävlar man däremot och jobbar hunden hårt går man upp på ett högproteinfoder som innehåller från 30% och uppåt. Det är dock många hundar som får hudproblem av högproteinfodren, klåda och liknande, så det är ett dilemma... Mvh Fenja
Tips på ett aktivt hundforum. http://vovve.net
La Strega
06-11-2004, 09:46
Fenja: i såna fall var väl alla påsar på stormarknaden felmärkta då.
Ett tydligt exempel på att man inte vet vem man ska lita på: Veterinären säger att man ska köpa dyrare foder med mer protein för det är för lite i "vanligt", och att de kan få hud/pälsproblem av För LITE protein...
fasst i det fallet tror jag nog mer på veterinären då jag sett det med egna ögon..
Bytte foder på min collie, min bondkatt +min f.d´s perser samtidigt och såg många positiva förändrar i bl.a pälsen. Perserkatten t.ex hade päls som svinto innan som var omöjlig att reda ut, borstade å borstade men han gick inte att hålla fin, vi bytte foder och det dröjde inte länge innan han var MYCKET bättre, nu är han jättefin i pälsen!
+ att min collie hade lite klåda innan men inte nu....=)
Tack för tipset Mucho!
Åsa, mälardalen zon 2
06-11-2004, 09:59
Alla hundar är väl olika och klarar olika mat. Våran förra hund blev sjuk av de flesta hundmatssorter vi testade hon fick stora blödande sår hon såg inte klok ut när hon även vart rakad runt såren. Vi gick då till en gammal veterinär på landet som tyckte vi skulle testa riktig mat vi hade ju tillgång till vilt mm. och vi testade och hon blev frisk.
Den veterinären vi hade här blev ganska förskräckt när hon fick veta att hunden fick riktig mat hon började predika om att hundar inte kunde ta upp näring i vanlig mat utan den skulle svälta ihjäl. Undrar hur hundar har överlevt i tusentals år ifall de inte kan ta upp näring från riktig mat, för inte hade de hundmat i affärerna förr i tiden?
Den nuvarande hunden var vuxen när vi fick henne och hon var uppväxt på vanlig mat och hon svälter hellre än äter torrfoder. De första veckorna vi fick henne var hon så kräsen att hon enbart åt fisk och potatis. Nu äter hon det mesta vi sätter fram till henne fast torrfoder vill hon enbart ha som godis ej som huvudrätt.
Bjäbban
06-11-2004, 23:54
#suckar# Hundar ÄR rovdjur, och har en kortare tarm än människan och därmed smälter de veg. betydligt sämre! (jämför med gräsätare som exempelvis kor, som har ett helt annat tarm system för att kunna smälta sin mat!)
De är så nära släkt med vargen, att om de paras blir det valpar! Det borde vara svar nog! Hur många vargar lever på veg. mat???? Nää, just det! Alltså ska inte en hund göra det heller om man vill att den ska må bra!
Men, och det är ett viktigt men i samanhanget, hund liksom varg och räv är lite av allätare, de kan "överleva" på annan mat också! Men i längden är det inte bra! Det är därför att så många torrfoder kan säljas som innehåller så mycket veg. (i regel vete, ris och eller majs) på det sättet får tillverkarna ner priset (större vinst) och proteinet kommer inte från det bästa köttet precis….
Men bra, nja knappast, varför tror ni att hundar har så blivit så mycket sjukare de sista 10-15 åren? Sånt som allergier, olika hudsjukdomar, led sjukdomar, diabetes och sånt som var totalt okända för ett antal år sedan ökar lavinartat...
Så svaret på frågan är att: vist KAN din hund överleva på veg. mat! Om det bara är att den ska leva…vill du att den ska vara frisk och sund då måste den ha protein i form av kött av hög kvalité! Det bästa man kan ge sin hund är ”hemmablaning” men det fodrar mycket kunskap, som de flesta inte har… Ann-Mari Hammarlund som tidigare nämns är erkänt mycket skicklig på hundmat, hon har även satt ihop ett recept på egen hemma mat till hund, som inte är svårare än det går att följa!
Vill man inte det, ja då är det ens skyldighet som hundägare att välja ett bra foder av de färdiga, även om det kostar mer, tycker jag.
Och jag hade aldrig sålt en valp till någon som berättat att hon tänkte föda upp den på veg. mat, utan att ta hänsyn till hundens behov….det skulle jag inte kunna göra som uppfödare eftersom det är viktigt för mig att ”mina” hundar, även de jag säljer får ett bra liv! Dessutom så har jag ett ansvar enligt konsument lagen i två år efter köp, när det gäller medfödda sjukdomar, och det kan vara snudd på omöjligt att bevisa att sjukdomen beror på felaktig kost… Ska du köpa valp, så ska du alltid göra det av en uppfödare som har kunskap och erfarenhet, då får du också råd om vad din valp ska äta! Matlista ska medfölja valpen! En bra uppfödare svarar på alla dina frågor om foder och ger dig råd, vad som är bra, följ dom!
Blir nyfiken! Vad föder du upp för ras Bjäbban? Mvh Fenja
La Strega
07-11-2004, 00:05
Bjäbban: Men vad är det i köttet som de inte kan få i sig på vegetabilisk väg? CITAT Ska du köpa valp, så ska du alltid göra det av en uppfödare som har kunskap och erfarenhet, då får du också råd om vad din valp ska äta! Matlista ska medfölja valpen! En bra uppfödare svarar på alla dina frågor om foder och ger dig råd, vad som är bra, följ dom! När jag köpte min collie som valp så skulle vi ge henne fil med cornflakes till frukost, och resten av dagen åt hon rått slakteriavfall med solrosolja på, har för mig hon skulle ha ett rått ägg om dagen oxå. Vi köpte henne av en seriös och bra uppfödare, och hon rekomenderade detta...är det bra rekomendationer? Tycker inte man ska lita sig helt till privatpersoner bara sådär...det finns så många uppfattningar om vad som är bra och dåligt...och bara för att en person driver en kennel så betyder det ju inte att denna vet bäst?
Bjäbban
07-11-2004, 00:28
HAMMARLUNDS BLANDNING" Observera att nedanstående delar är VOLYMDELAR
2 delar mycket välkokt ris, makroner, korngryn, krossat vete eller dylikt
½ - 1 del kött, helst rått annars lättkokt
2 delar matbröd bakat på vete
½ - 1 del vetekli & ¼ del vetetegrodd som blandas torrt i blandningen, skall ges med försiktighet till unga valpar.
1/8 - ¼ del solrosolja eventuellt lite finrivna morötter
Den större mängden kött och solrosolja i blandningen är avsedd för aktivare och växande hundar. Växande valpar och unghundar behöver dubbel vuxen dos av fett.
Blandningen måste kompletteras med ett väl sammansatt vitamin- och mineralpreparat, t ex Hyper Mix Valp. (Preparatet heter inte Valp p g a att det endast ska ges till valpar utan det fungerar mycket bra till vuxna hundar också) Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest. Dosen för vitaminerna och algerna finns på förpackningen och det är viktigt att tänka på att läsa igenom doseringsanvisningarna ordentligt eftersom växande valpar ska ha mer än vuxna hundar.
När man kokar ris, makaroner eller dylikt till hunden uppstår ett fosforöverskott eftersom alla dessa födoämnen är kalkfattiga. Detta avhjälper man lätt genom att tillsätta 1 struken tesked mjölksyrad kalk till 10 dl av ovanstående blandning.
Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla. De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål. På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av.
Vete, majs, ris, och korn är det som passar hundar bäst. Havre används väldigt sällan till hund. Råg anses som direkt olämpligt på grund av att det kan ge en del hud- och pälsproblem samt även tarmstörningar. Grönsaker och rotfrukter har hunden inget direkt behov av. Om de ändå ingår i foderstaten bör de också vara väl kokta och dessutom mosade för att hunden skall kunna tillgodogöra sig dem. Detta hindrar emellertid inte att man kan ge t ex råa morötter eller eventuellt rå vitkål fint rivna, då naturligtvis vissa näringsämnen i dessa födoämnen kommer hunden tillgodo. Om hunden får en rå morot att gnaga på, går alla de bitar som sväljs hela ut med avföringen osmälta.
Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls.
Det naturliga för hunden är att proteinet hämtas från djurriket. Animaliskt protein har ett bättre näringsvärde för hunden och de främsta proteinkällorna är kött och ägg. Kött bör generellt sett serveras rått då näringen till viss del förstörs genom kokning.
När man kokar kött bör det hellre vara lätt kokt än välkokt med undantag av svinkött, men inte ens det behöver koka i timmar. Stekt kött är inte lämpligt. Bäst är kött från nöt och får. Kött av nöt och får av bra kvalitet bör helst ges rått, men fårkött ska ha varit fryst innan. Detta för att undvika att viss smitta överföres till hunden. Svinkött är mindre bra, även om det i mindre mängder och väl tillagat kan ingå i foderstaten. Det är absolut nödvändigt att svinkött kokas (får inte ens vara rosa) tillräckligt väl på grund av att det kan innehålla ett virus som är hundraprocentigt dödligt för hund och katt. Detta virus kallas för pseudorabies därför att det framkallar liknande symptom som rabies ger. Väl kokt svinkött är emellertid ofarligt för hund att äta men är som sagt ändå inte det bästa köttet för hund.
Slaktavfall som innehåller stora mängder inälvor (lever, hjärta och andra organ) är rikare än rent kött på ämnet purin, vilket gör att det kan vara förståndigt att begränsa mängden inälvsmat i hundens kost. Lever och njure är dessutom kroppens avgiftnings- och reningsorgan vilket är ytterligare ett skäl till att inte kontinuerligt ge sådant slaktavfall. Bevisligen kan hundar ha lite svårt att hantera purinhaltiga födoämnen. Inälvsmat bör alltid ges kokt.
Viltkött, t ex älg och rådjur, håller en högre proteinhalt och kan ge tarmstörningar såsom gaser och lös mage vid utfordring med relativt små mängder, i synnerhet om det är kokt. När det gäller kött från kalkon, kyckling och hare är det mer järnfattigt än rött kött. Kött från fjäderfä bör alltid kokas eftersom det i rått tillstånd kan innehålla cambylobacter, en sjukdomsframkallande bakterie. Denna typ av kött kan också lätt framkalla tarmstörningar i form av gaser och lös avföring.
Mjölkprotein är värdefullt för hunden så länge den växer, då som majsvälling. Den vuxna hunden har svårt att tåla mjölk på grund av att de saknar enzymet laktas.
Hunden är inte fiskätare av naturen, varför det är mindre passande att det animaliska proteintillskottet i hundens foderstat helt och hållet eller till stor del består av fisk.
Detta svarar väl på de flesta av frågorna?
CITAT Detta svarar väl på de flesta av frågorna? Absolut. Bra och utförlig redovisning!
La Strega
07-11-2004, 09:28
Jag blir lite fundersam när jag läser detta...Många här pratar ofta om att hunden är så lik vargen och att även hunden är ett rovdjur och därför Måste ha kött för att må bra. Därför reagerar jag bl.a på följande: CITAT Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest. Så vilda hundar och rovdjur dyker ner i haven å käkar alger? CITAT Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla. De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål. På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av. Blev väldigt nyfiken på detta! Nr 1: Hur får vargen tag på detta? Nr 2: Har aldrig hört talas om att vargar kokar sin mat! Hur går det till? Nr 3: Kan vargar klockan? hur vet de annars när riset är färdigkokt?? CITAT fårkött ska ha varit fryst innan. Hur löser vargen detta på sommaren? CITAT Svinkött är mindre bra, även om det i mindre mängder och väl tillagat kan ingå i foderstaten. Det är absolut nödvändigt att svinkött kokas (får inte ens vara rosa) tillräckligt väl på grund av att det kan innehålla ett virus som är hundraprocentigt dödligt för hund och katt. Detta virus kallas för pseudorabies därför att det framkallar liknande symptom som rabies ger. Väl kokt svinkött är emellertid ofarligt för hund att äta men är som sagt ändå inte det bästa köttet för hund. Oj då, det är bäst vi säger åt vargarna att de slutar äta vildsvin!?? CITAT Inälvsmat bör alltid ges kokt. CITAT Viltkött, t ex älg och rådjur, håller en högre proteinhalt och kan ge tarmstörningar såsom gaser och lös mage vid utfordring med relativt små mängder, i synnerhet om det är kokt. När det gäller kött från kalkon, kyckling och hare är det mer järnfattigt än rött kött. Kött från fjäderfä bör alltid kokas eftersom det i rått tillstånd kan innehålla cambylobacter, en sjukdomsframkallande bakterie. Denna typ av kött kan också lätt framkalla tarmstörningar i form av gaser och lös avföring. Å jag som trodde att vargar åt just viltkött, fjäderfä och harar? CITAT Mjölkprotein är värdefullt för hunden så länge den växer, då som majsvälling. Pratar du om komjölk? jag har då aldrig sett en hund/varg dia en ko.... CITAT Detta svarar väl på de flesta av frågorna? Nope! Jag blir bara ännu mer förvirrad! Varifrån ska hunden och vargen få kokredskap i naturen? och hur gör de när de gör upp eld att koka maten över? Om det du skriver stämmer så finns det ju ingen föda som är naturlig för hund/vargsläktet? Det enda som jag kan uppfatta inte behöver tillredas på nåt sett (och alltså bör vara deras naturliga föda) är nötkött. men det finns väl inga vilda kor i skogarna naturligt (här alltså)? och är inte en kossa för stort bytesdjur för en varg? (jag påstår inget nu, utan jag Frågar). Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar: VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg?
Christer i Falköping
07-11-2004, 10:33
Är det inte så att du egentligen inte blir nöjd förrän alla säger: "Visst skall du ge din hund vegankost" ? Men de få gånger jag hört om folk som gett sina hundar vegankost, har det handlat om svårt undernärda hundar som blivit rättsfall. Varför kan ni veganer inte bara acceptera att vissa djur faktiskt måste äta kött? Det finns vissa vitaminer som finns i kött, men inte i vegetabilier som både människor och hundar behöver. Om man inte får det i den vanliga kosten, får man äta tillskottsvitaminer. Vildhundar äter en blandkost av det de kan hitta i naturen. Det kan vara as, frukt, grönsaker m.m. Dessutom kan vildhundar fälla större djur i naturen än vad man tror. Deras flockar är ofta stora, så mängden hundar gör att även riktigt stora djur blir fällda. Christer.
Hannele
07-11-2004, 10:36
Min vegetarian-vän köpte KRAV-kött till sin hund. En annan vegan-vän ger kött och kattmat till sina katter. Det finns nog inget alternativ. (Inte till växande barn heller, det uppstår så mycket brister, enzymer som saknas, osv.)
La Strega
07-11-2004, 10:57
Christer: Som jag sagt tidigare så ger jag hunden kött om det är det som krävs, men jag vill utforska alternativen först. CITAT Det finns vissa vitaminer som finns i kött, men inte i vegetabilier som både människor och hundar behöver. Om man inte får det i den vanliga kosten, får man äta tillskottsvitaminer. VILKA vitaminer då? enligt ovanstående "matshema" så behöver ju hunden tillskottsvitaminer i vilket fall? CITAT Vildhundar äter en blandkost av det de kan hitta i naturen. Det kan vara as, frukt, grönsaker m.m. Hundar skulle ju inte äta grönsaker och frukt? Hannele: CITAT Det finns nog inget alternativ. (Inte till växande barn heller, det uppstår så mycket brister, enzymer som saknas, osv.) Jag vet många som växt upp utan kött och mår utmärkt. Vad är det man skulle få brist på? vilka enzymer?
Hannele
07-11-2004, 11:17
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 10:57) Jag vet många som växt upp utan kött och mår utmärkt. Vad är det man skulle få brist på? vilka enzymer? Jag känner till undernärda barn. Detta kräver oerhört mycket kunskap - som du inte skaffar enkelt så här på nätet. Engelska sjukan har kommit tillbaka, efter 50 år, bland extrema vegangrupper. Veganer måste äta extra järntabletter, med mera. Detta är inget man skriver på ett par rader så här. (Själv var jag vegetarian ett par år, vägde 47 kg och är 160 cm.)
La Strega
07-11-2004, 12:04
jag känner oxå till undernärda barn, köttätare dock. Visst måste man lära sig en del om näringslära som vegan! men det måste man ju som köttätare med!
Veganer måste inte äta järntabletter, vissa grupper (kvinnor med mycket blödningar t.ex) kan behöva tillskott men detta gäller även köttätare.
jag blev vegetarian när jag var 11-12 år och jag var knappast varken undernärd eller underviktig den tiden (har ju varit det senaste året men det har ju med min sjukdom att göra, inte maten. jag är 18 nu)
Vad menar du med "extrema vegangrupper"?
Engelska sjukan vet jag inte mycket om ?
Intressant tråd. Mycket kunskap som dyker upp, härligt. *läst med intresse* Har själv inte så mycket kunskap (bara "tro" och idéer och hörsägner från olika håll och olika läger), så jag har ingen kunskap att bidra med. Tror på tanken att skaffa sig eget hållbart underlag för sina egna beslut. "Om hunden själv får välja" ... (är det inte dessutom en reklamslogan  ) Om hunden själv får välja - mellan grönsaker och en köttbit... ÄR det hunden som ska välja vad den vill äta? Tänker osökt på min promenad med grannen i förra veckan. Hennes härliga stora långhåriga svarta schäfertik, fann ett dött rådjur på andra sidan diket. Det var stadd i härlig förruttnelse och spred en ljuvlig doft (ur hundnäsans synpunkt i alla fall) och hon kastade sig med stor glädje över det och högg tänderna i, innan någon hann hindra henne. Att få henne att släppa taget om det där goda, och sedan släpa henne därifrån, jaja, hon gick baklänges en lååååång sträcka, och sparade platsen i bakhuvudet för att kunna smita tillbaka vid tillfälle. Nu är det kanske "bara" "dofterna" som hindrade hennes ägare att hunden åt sig mätt. Doften från aset, och senare doften från "avgaserna" som hunden oberört sprider omkring sig (hundägare vet vad jag menar). Jag vet inte riktigt vad som motiverade väninnan att hindra sin hund från att äta det hunden ville. Men det JAG menar, är att argument är bra, när de är hållbara  . ...och så har jag lagt mig i igen... /amaira.
La Strega,
Nu är det bevisat att veganmat fördummar människan.
*Laika*
07-11-2004, 13:02
Håller fullständigt med dig Virgo. Jag sitter o ruskar på huvet o vet inte ens vad man ska svara en sån såm Martina  Hur kan man bara kunna va så barnslig så man argumenterar som en 5 åring? Nä, man ska inte föda upp hundar på grönsaker o frukt, därmed inget sagt om att det är onyttigt för hundar att äta det som ett extra tillskott. Nä, vargar dyker inte i haven efter alger, men hunden får inte tag i allt den skulle behöva (vem vet vad det finns för gott o nyttigt i ett ruttet rådjursas?) för att vi håller den i fångenskap. Varför är det så svårt att ta till sig när det är mängder av forumister som ger fina upplysningar om varför hunden behöver kött? Och du Martina, besvära dig inte med att svara på mitt inlägg är du snäll, det leder bara till att du fortsätter att bevisa att inlärningsförmågan kan vara lägre hos veganer p.g.a. vissa brister. Mvh. Laika
La Strega
07-11-2004, 13:02
Virgo:
Jasså? och vad grundar du det på?
La Strega
07-11-2004, 13:05
Laika:
Jag ifrågasätter bara. Har jag inte rätt till det?
*Laika*
07-11-2004, 13:06
Varför BE om råd, när du ifrågasätter ALLT som du inte är nöjd med att höra? Mvh. Laika
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 13:02) Virgo:
Jasså? och vad grundar du det på? Att du kan läsa, men inte förstår vad du läser. läs bjäbbans informativa inlägg en gång till. Prata med olika veterinärer nångång! Skaffa dig en kille som inte är vegan och diskutera med honom.
lisselbo
07-11-2004, 13:13
Har suttit och läst den här tråden nu och vet inte om jag ska skratta eller gråta, tänkte att jag inte skulle bry mig och lägga mig i. Men att ni bara orkar tjafsa, och du La Strega kan väl växa upp och sluta uppföra dig som en unge i trotsåldern som ska ifrågasätta allting. Känner igen det beteendet sedan mina barn var små. mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|