Spontant tänkte jag samma arter som Johan från Blomsterlandet AB.
Men jag rekommenderar att köpa dem som e-plantor, dvs garanterat sortäkta, från kända, utvalda, säkra frökällor, som ger egenskaper man vill ha t ex härdighet, rik blomning, härliga höstfärger mm.
Säljer ni E-plantor också, Johan?
Amelanchier lamarckii fk Ultuna E • prakthäggmispel
Amelanchier alnifolia fk Alvdal E • bärhäggmispel
Amelanchier laevis fk Bäcklösa E • kopparhäggmispel
Amelanchier spicata fk Falun E • häggmispel
Sambucus nigra fk Bålsta E fläder
Philadelphus coronarius 'Finn' E doftschersmin 'Finn'
För bilder och beskrivningar se www.eplanta.com och sedan kontaktar du den trädgårdsbutik du vill köpa den i och ber dem ta in (om de inte har).
Jag har 2010 planterat både de olika häggmisplarna, Bålsta E-flädern och doftscerhsminen Finn. Av häggmisplarna kopparhäggmispeln och prakthäggmispeln samt flädern hade jag också också icke E-märkta plantor som på samma ställe, i samma jord och bevattningsförhållanden (goda) fick kapplöpa med sina kusiner. Sammanlagt 15eller 16 plantor. I samtliga fall satte E-plantorna bättre fart och blev tätare. i somras fortsatte jag med träd av samma sort som E-planta och icke E, t ex en Sorbus intermedia E-planta (oxel) och samma som icke E-planta. Avsevärda skillnader till förmån för e-plantan.
Samma med fruktträd. År efter år. Några spänn dyrare, men nästan alltid märkbart mycket bättre. Dessutom stöds fortsatt arbete för att välja bra frökällor och plantmaterial när man köper dem.
--------------------
|