Vad säger du Mike R? Är jag för hård i att föreslå att man tar bort lönnarna som visas i bild i första inlägget? Skulle du ha skurit tillbaka tapparna, i stort sett gjort stolpar av dem, och sett vad som blev av det?
Jag har sett så många lite nyare bostadsrättsområden med detta fenomen. När träden närmar sig 20 år i backen, förstör man hela den investering i pengar, arbete, tid och möjlig framtid samt att inom 10 år ha ett träd som börjar kunna ge lite karaktär till området. Om man gjorde en miss i valet av art när man planterade och nu inte vill ha en miljö där träden får synas bland hus, garage, lampstolpar och annat, då är det bättre att sätta något dvärgträd som i alla fall får utvecklas sorttypiskt. Låter man träd som dessa stå kvar eller gör trädstolpar av dem som precis överlever och blir som buskar på stam den första tiden och sedan måste skäras varje år för att inte röta sönder alltför snabbt - då skärr man in både problem för trädet och för sig själv.
Och - ännu värre - det brukar uppmuntra till att trädförstörelsen fortsätter i området. Så resonerar i alla fall jag.
När man slaktsågar så här - eller med ett ungt träd satsar på hamling, formbeskärning, spaljering eller annan form som inte alls liknar den som trädet strävar efter själv - då blir det mycket arbetskrävande.
Redigerat av Cilla: 16-02-2012, 11:43
--------------------
|