Bjäbban skrev:
CITAT
De är så nära släkt med vargen, att om de paras blir det valpar!
Det borde vara svar nog! Hur många vargar lever på veg. mat????
Nää, just det! Alltså ska inte en hund göra det heller om man vill att den ska må bra! Men, och det är ett viktigt men i samanhanget, hund liksom varg och räv är lite av allätare, de kan "överleva" på annan mat också!
Men i längden är det inte bra!
Detta tolkar jag som att hunden kan Överleva på vegetabilisk mat men man ska inte ge den det?
Sen skriver hon detta i ett annat inlägg:
CITAT
Blandningen måste kompletteras med ett väl sammansatt vitamin- och mineralpreparat, t ex Hyper Mix Valp. (Preparatet heter inte Valp p g a att det endast ska ges till valpar utan det fungerar mycket bra till vuxna hundar också) Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest. Dosen för vitaminerna och algerna finns på förpackningen och det är viktigt att tänka på att läsa igenom doseringsanvisningarna ordentligt eftersom växande valpar ska ha mer än vuxna hundar.
När man kokar ris, makaroner eller dylikt till hunden uppstår ett fosforöverskott eftersom alla dessa födoämnen är kalkfattiga. Detta avhjälper man lätt genom att tillsätta 1 struken tesked mjölksyrad kalk till 10 dl av ovanstående blandning.
Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla.
De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål.
På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av.
Vete, majs, ris, och korn är det som passar hundar bäst. Havre används väldigt sällan till hund. Råg anses som direkt olämpligt på grund av att det kan ge en del hud- och pälsproblem samt även tarmstörningar.
Grönsaker och rotfrukter har hunden inget direkt behov av.
Om de ändå ingår i foderstaten bör de också vara väl kokta och dessutom mosade för att hunden skall kunna tillgodogöra sig dem.
Detta hindrar emellertid inte att man kan ge t ex råa morötter eller eventuellt rå vitkål fint rivna, då naturligtvis vissa näringsämnen i dessa födoämnen kommer hunden tillgodo. Om hunden får en rå morot att gnaga på, går alla de bitar som sväljs hela ut med avföringen osmälta.
Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls.
Detta inlägg tolkar jag som att de ska äta mestadels vegetabilier, men det ska vara Vete, majs, ris, och korn för det passar hunden bäst, och det ska ges kokt eller bakat. Inte sant? Hunden ska även ha Solrosolja, vitaminpreparat och alger, och sen en liten mängd kött.
Hunden mår alltså inte bra av för mycket vegetabilier men man ska ändå ge den det?
Det jag reagerar mest på är att man hela tiden jämför hunden med vargen och säger att hunden ska ha kött för att vargen är ett rovdjur, sen så utfodrar man hunden på ett helt annat sätt än det vargar äter. (som jag sa, jag tror inte vargar äter kokt mat).
Bjäbban skrev även:
CITAT
Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls.
Sen skrev Pejori:
CITAT
vild hund äter även nötter och frukt
Ett till citat av Bjäbban:
CITAT
Hunden är inte fiskätare av naturen, varför det är mindre passande att det animaliska proteintillskottet i hundens foderstat helt och hållet eller till stor del består av fisk.
Och Pejori:
CITAT
ja. hundar mår bra av alger. nej. dom kryper inte ner i havet efter det. dom fångar fisk och krabbdjur, så får dom i sig det.
Så hundar är inte fiskätare av naturen, ändå fångar dom fisk och äter?
Detta var några exempel på varför jag upplever att ni ger mig olika svar.
Ralf:
Ang:
CITAT
Det mest skrämmande med veganernas livsfilosofi skedde för några år sedan när en nybliven mor bestämde sig för att sluta amma sitt spädbarn. Hon gav barnet enbart olika sorters puréer att växa upp på. Att modersmjölken i början av amningen innehåller över 50 % fett bortsåg hon från.
När de hemska myndigheterna fick fatt på familjen så befarande man att barnet har fått permanenta hjärnskador.
Detta tycker jag låter helt idiotiskt och det är inga åsikter jag står för, och jag tror de flesta veganer håller med mig, vad den här mamman fått den idén från vet jag inte men det är ingen ”allmän” åsikt inom veganismen att barn inte ska ha modersmjölk..det är ju för barnet den finns till!
Norrbottens-Magdis: Detta är oxå en sak jag funderat över, många av er hävdar att vegankost inte är hälsosamt för människor heller, och att vi inte kan få i oss allt, vilket är helt fel. Så eftersom ni har fel där borde ni kunna ha fel ang. att hunden inte skulle må bra av vegankost? (jag har källor att hänvisa till att människor kan må väl av vegankost.)
Och jag har inte tänkt "mixtra", det är ju därför jag startade denna diskutionen! just därför att jag inte vill göra nåt ogenomtänkt som kan skada hunden.