Bjäbban och Anki; Jag ska kontakta henne. tack för det tipset.
Hannele: Detta har gonos gett ett bra svar på i en annan tråd, kopierar in det:
CITAT
D vitaminer
Tillverkas av solljus. även många vegetabiliska produkter är berikade med denna vitamin, t.ex. mjölkfritt margarin, solhavremjölk. I sverige har vi rekomenderat dagligt intag på 5 mikrogram vitamin D. Det aldrig eller mycket sällan nödvändigt att få i oss detta genom kostan, under förutsättning av vi vistas ute en stund varje dag under sommarhalvåret. oavsett vilken kost man väljer att äta står just solen för 80% av kroppens källa för d vitaminet
Protein
rekomenderat dagligt intag för veganer är 45-60g per dag (beroende på kön och ålder).. Protein finns i all från mjuktbröd till grönsaker, tofu, sojamjölk, pasta,potatis m.m.
järn
Järn finns precis som protein i det jag gav som exempel där. rekomenderat dagligt intag är 10-18mg (beroende på ålder och kön). För att ta några exempel så innehåller 2 knäckebrödsskivor ca 1,2 mg järn, broccoli 0,7mg (a 100g), kikärter 2,9mg (av 100 gram).
b12
Det enda som kan vara problem är just B12, men där ändrar sig forskningen ofta. Men vill man vara säker kan man äta b12 berikad mat. apelsinjuice, havremjölk finns berikade med just b12.
Min erfarenhet är att de flesta vegetarianer/veganer är väldigt kostmedvetna och noga med att få i sig allt, men visst finns de dom som fuskar med maten, med det är ju inte unikt för veganer direkt...
En kanin har behov som jag inte kan tillgodose i en lägenhet, därför vill jag inte skaffa en kanin. Jag älskar hundar och har svårt att se ett liv utan en hund...och nu har jag ju flyttat ifrån min gamla tös...därför funderar jag nu på att skaffa en...men jag tänker främst vända mig till djurhem för att ta hand om en hemlös hund, det tycker inte jag strider imot veganismen? Att ta hand om ett djur som redan finns och ge det ett så bra liv som möjligt.
Anledningen till att jag skulle vilja ge hunden vegankost är för att jag tycker att det är vidrigt att handskas med kött. Men är kött ett krav för att hunden ska må bra kommer jag givetvis köpa det.