Ja, så är det...växten kan inte ta upp näring även om den finns tillgänglig om pH värdet är för lågt.
Sedan kommer vän av ordning och berättar att jag har minsann sett Rhododendron som växer ändå och då är det bara att säga att ingenting är 100% igt i växtvärlden men generellt bör pH värdet för Rhododendron ligga någonstans emellan 4,5 - 5,5.
En del av de första Rhododendron som började odlas här i Sverige, alltås de vanliga Rh. catawbiense kan man ibland se växa i märkliga lägen men de är nog mindre känsliga än de arter vi numera odlar i våra trädgårdar.
Sedan är det inte bara jordens pH värde som är viktigt utan även torvens förmåga att behålla fukt samt dess förmåga att göra jorden fluffig och genomsläpplig. Rhododendron har mycket ytliga rötter och är beroende av genomsläpplig jordstruktur.
Jag odlar nästan enbart surjordsväxter numera eftersom jag tycker de är bland de vackraste växterna som finns - torv, kompost, grus eller kross samt naturgödsel som allt blandas väl har jag iaf kommit fram till att fungerar bra. Grusinblandningen bidrar till att behålla jordens fluffiga karaktär.
|