När det gäller zoner så har Dalarna allt från 4 till 7. Några exempel, jag bor i Falun vi har zon 5, Borlänge zon 4 (bara ett par mil från mig men skillnaden år påtaglig) runt Siljan fortgarande zon 4, men Älvdalen zon 7. Problemet här är att säsongen är så kort med sen vår och frostrisk ända till första veckan i juni. "Frukt tidigt på våren" är egentligen en omöjlighet, då all fruktsättning måste föregås av en blommning. Vinbär och hallon är väl det som mognar tidigast, eller kanske är smultron (vilda) tidigare. Men de ger ju inte precis nån jätteskörd. Månadssmultron ger däremot mycket frukt, lite senare men håller på ända tills kylan sätter stopp. Päron och björnbär är lite sådär när man kommer till zon 5. Gråpäron funkar nog, men är inte särskilt goda tycker jag. Jag hade ett familjeträd med fyra sorter och det var bara gråpäronet som gav frukt. En annan sort blommade, men det blev aldrig mer än så. Och grenarna tog skada av vintrarna tror jag. Det växte väldigt fult och som sagt tyckte jag inte päronen var njutbara, så jag har tagit bort trädet. Jag har köpt ett finskt päronträd, som inte bara ska vara härdgit utan också självfertilt. Men det har inte börjat ge frukt än. Pepi heter sorten. Min vilda björnbärsbuske ger inte mycket till skörd, men jag har köpt en liten planta av sibiriskt björnbär, tyckte det lät lovande... Jag har vindruvan Zilga som växer sen många år mot en östervägg, och ger mycket frukt. Och äpplen, plommon, hallon, vinbär och krusbär är inga problem att odla här.
|