Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp att välja träd, Inspiration & förslag efterlyses!
          Vinterflickan
          Inlägg 18-02-2012, 10:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Vi har en längre bit långsmal gräsmatta som vi planerar att plantera 2 träd på.
          Sedan i somras växer det uppe i ena änden ett mindre plommonträ som vi planterade, och efter det tänkte vi plantera ett äppelträd denna sommarn, troligtvis Ingrid Marie.
          Men det är därefter sen som vi är osäkra vad vi ska plantera!

Trädgården är ganska torr & just på denna remsan i trädgården sluttar det nedåt. Vi vill ha träd, alternativt buske på stam eftersom det är hopplöst att klippa gräset där om vi sätter en buske. (det är en buske där idag & grenarna hänger ut så man inte kommer åt att klippa)

Bryr oss inte så mycket om färgen på bladen, men hade helst velat ha ett mindre träd med hängande grenar, så lättskött som möjligt & att det tåla torka bra förstås.

Någon som har tips på nått?

Funderade själv på tårbjörk men det verkar inte tåla torrt läge så bra, och Silverpäron, men det verkade klurigt att beskära. Tittade även på prakthäggmispel men läste att den jättelätt fick mjöldagg & att man var tvungen att vattna den väldigt flitigt & det kommer inte funka i längden.

Glömde nämna fläder, det verkar också kunna vara ett alternativ... ?
          Har läst att man ska kunna stamma upp dem & få dem som träd, vad menas med det?

Alla tips mottages tacksamt!

Redigerat av Vinterflickan: 18-02-2012, 13:39

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mike R Petersen
          Inlägg 19-02-2012, 10:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Jag är en stor fan av Ginkgo men måste påpeka att det blir ett stort träd, jag vet inte om 10 -20 cm tillväxt beroende på jordmån är att räkna som långsamt dock!

Om ni vill ha en mindre buske som står som träd kan Nothofagus antarctica (kommer inte ihåg svenska namnet) vara en möjlighet, men om ni vill ha något mindre hängande träd finns det ett otal av pil, lönn, ask, robinia mm som är högstammade och har en hängande växt det kommer nya sorter varje år så besök flera plantskolor nu under våren och se vad de har att erbjuda.

Citera
          KRT
          Inlägg 19-02-2012, 11:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Mike R Petersen @ 19-02-2012, 10:15) *
          Jag är en stor fan av Ginkgo men måste påpeka att det blir ett stort träd, jag vet inte om 10 -20 cm tillväxt beroende på jordmån är att räkna som långsamt dock!

Jag antar att du vet bäst, men jag har iaf aldrig stött på ett gingko som växer 1 dm om året.... Måste vara i enormt fördelaktiva miljöer med mycket god jord i så fall och tvivlar på att det är något man kan räkna med om man köper en gingko.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 19-02-2012, 12:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

CITAT (KRT @ 19-02-2012, 11:42) *
          Jag antar att du vet bäst, men jag har iaf aldrig stött på ett gingko som växer 1 dm om året.... Måste vara i enormt fördelaktiva miljöer med mycket god jord i så fall och tvivlar på att det är något man kan räkna med om man köper en gingko.

Jag har sett det båda i Danmark och Japan, men det kanske är variationer på proviniens och växtplats som ger olika resultat i tillväxt.

Ofta står det också i plantskolornas brochurer samt växtböcker att ginkgon blir ca 15 meter hög, det skall också tas med ett gran salt, i Danmark är det inte ovanligt med 20 meters höjd, och i Japan har jag sett flera exemplar på ca 30 meter, högst sannolikt uppnår de inte sådana höjder här men det är inget litet träd, räkna iaf med 10-15 meter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon