CITAT (Peztis @ 19-02-2012, 11:19)

niggle, om man kokar vattnet, försvinner kalket då?
Nej, men har man hårt vatten kan
en del av kalken falla ut som pannsten i grytan; man ska kunna se det som att vattnet blir grumligt av "kalkdamm", och grumligheten sjunker till botten om vattnet får stå och svalna. Det mjukgjorda vattnet kan sen försiktigt hällas av. Det är förmodligen lättast att se grumlet, och att undvika att få med pannsten när man häller av, om man låter vattnet svalna i en hög glasbehållare.
Jag har personligen aldrig sett pannstensbildning när jag kokat vatten men jag har som sagt kommunalt kranvatten (som mjukgörs genom tillsats av kalciumhydroxid) som redan är mjukare än man kan göra vatten genom att koka.
Jag kan tänka mig att man kan få ner hårdheten en del genom kokning om man bor där det är kalkberggrund (dvs mestadels i skåne, öland, eller gotland), i alla fall om man har egen brunn.
Men det blir inte på långa vägar lika mjukt som regnvatten eller vatten från ett RO filter.
Järnsulfat på jorden fungerar. Sulfaten omvandlas av bakterier till svavelsyra, och sänker alltså definitivt pH, och järnet är ju ett gödningsämne. Fast var får man tag i järnsulfat?
Jag har funderat på att sänka pH genom att hälla lite ättiksprit i vattnet när jag vattnar, men beslöt mig för att låta bli eftersom jag inte säkert vet vid vilken koncentration ättikan blir frätande och kan skada växten. Jag hittade ett "recept" på nätet för att surgöra vatten till blommor där de hade 1 matsked ättiksprit per 10 liter vatten, men det låter istället lågt. Förmodligen är ända sättet att hitta rätt mängd att mäta pH och se hur mycket man behöver tillsätta för att få ner pH till 4-5.
Redigerat av Azur: 19-02-2012, 14:30