CITAT (Vinterflickan @ 19-02-2012, 17:33)

Massvis av fina tips!
Har alltid varit svag för träd med röda blad, det måste jag erkänna, grannen har en blod-lönn (tror jag de heter) och den är hur läcker som helst.
Ps! Har hört att det alltid är bättre att vattna ordentligt, mer sällan - än lite & ofta, för att rötterna inte ska bli ytliga. Hur mycket är ordentligt & hur ofta bör man vattna ett nyplanterat träd under normal sommar. Dvs ingen extremtorka eller extremblöt sommar?
Om du skall ha en sund och vacker blodlönn vill jag slå ett litet slag för en personlig favorit nämligen "Faasens black"

Det här med vattning är lite olika hur folk gör och det beror båda på vilket träd det är och så växtplatsen såklart, jag brukar låta trädet stå i vatten en till två timmar innan jag planterar, om inte det är storbladigt eller vintergrönt då jag låter det stå längre.
Sedan vattnar jag en till två gångar i veckan, genom att antingen sticka slangen ned i marken ganska djupt och sedan låta vattnet sippra sakta till klumpen är mättat dvs det börjar nli blött runt trädet det är dock viktigt att vattnet bara rinner sakta, annars ligger jag droppslangar i en spiral över klumpen och ca 1/2 meter utanför det får då rinna två till tre timmar varannan till var tredje dag.
Jag vet att en del kör efter att trädet skall ha 50 l vatten med så och så långt intervall men det finns ingen fast mall för bevattning, det är i slutändan en fråga om känsla och hålla koll på att trädet inte börjar slockna.
För att kunne ge en exakt bevattningsplan måste man veta exakta genomträngningshastigheten, djupet till vattenhållande lager, luftfuktighet, vind, trädets storlek, avdunstning genom lövet antal soltimmar mm.
det blir för komplicerat tycker jag iaf, känslan fungerar mycket bättre för oss och vi ger ändå 3 års etableringsgaranti på träd där vi har etableringsskötsel och då är det oftast stora träd vi planterar.