Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Info om rabatt och trädgård för nybörjare
          kadafwer
          Inlägg 17-02-2012, 16:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 75 497

Ok. så jag och min tjej flyttar från stan till ett torp strax utanför stan. Jag har bott i lägenhet hela livet och kan absolut ingenting om rabatter eller trädgård.

Vi har 2 rabatter runt huset som vi tänkte ta och fixa till när våren kommer.
          Vad är bra att börja odla och vart hittar man bra information på nätet och så vidare.

Jag är helt ny på det här=)

/Stefan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstinh
          Inlägg 20-02-2012, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Jag skulle också bara vänta och se första året. Jag har haft min trädgård i tre år och är så glad att jag inte började rensa och dona direkt. Dels kan man ju inte göra om en rabatt på våren när man inte ens vet vad som finns där på sommaren och hösten och man riskerar att dra bort en del som man inte ser. Men framför allt har jag lärt mig att man måste lära känna sin trädgård lite. Det kan låta stort, men en del blommor som jag tänkte dra upp direkt för att jag inte gillade dem, hör till favoriterna helt plötsligt. Kanske för att jag har sett att de funkar väldigt bra på sin plats eller att de är friska och frodiga och trivs här, och det är alltid snyggare än en växt som är jättefin någon annanstans men inte trivs hemma hos en själv. Och har man tur som jag så var det faktiskt en väldigt vettig människa som anlade trädgården man har fått ta över och som har satt många växter där de är av en anledning. :-)
          Jag gick runt och tog en massa bilder första åren. Bara rakt upp och ner på jorden (ovanifrån). Då kan man sitta sen och se vad som finns var när man väl vill börja flytta saker. Sedan tog det mig ett helt år att ens känna igen vad som var fin blomma och vad som var ogräs. Så jag skulle säga, lär känna din trädgård, dokumentera och ta tiden första sommaren till att lista ut vad som är ogräs och inspireras. På nätet finns väldigt mycket information, men jag tycker att det kan vara himla trevligt att sitta med en riktigt bok eller tidning emellanåt. På biblioteket hittar du båda, bl a en hel del böcker om grundläggande planering (vad man ska tänka på med väderstreck, sol, skugga,...).

Och du, ta en stol (eller två) och flytta runt i trädgården hela tiden första året, så märker ni snabbt var det är trevligt att sitta vilka tider på året och dygnet. Lycka till med torpet och trädgården!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon