Vilken fart denna tråden har tatt :-) Jättekul ju!
Jo man kan säga att Bokashi är mjölksyrafermentering av köksavfall. Jäsning vet jag inte om det är rätt ord, när man säger att något jäser så tänker jag på den växande bröddegen och avfallet varken bubblar eller växer.
Jag hade oxå blitt orolig om locket hade bucklat sig.
Och med doft. Det doftar ju väldigt mycket mindre än vad avfallet skulle ha gjort om jag inte hade tatt i bokashiströ, men doften stör mig i alla fall. Jag tror att det handlar om att jag inte har hittat rätt kompressionsnivå. Antingen pressr jag ihop det för mycket och då stinker det när jag skapar jordfabriken, eller så pressar jag ihop det för lite och då kommer det en svag sopdoft där hinkarna står. De står i rummet bredvid köket så det är inte så kul det heller...
Det som fascinerar mig mest är att avfallet inte krymper. Så mycket som tidigare måtte ha försvunnigt som metangas, kolmonoxid och koldioxid. Det känns jättebra.
Jag har börjat göra jordfabriker i mina jättestora utomhuskrukor. Häftigt att få jorden på rätt plats från början :-) Korgkistan är tyvärr full eller i alla fall nästan full av frusen jord, så den får vänta till ett par senare hinkar. Tyvärr