Hej,
låter kul.
Om du framför allt vill odla ätbart så skulle jag börja med att tänka igenom vad du vill äta, vad du brukar äta, ta det från det istället för från arealen. Om du vill ha mkt potatis så tar ju det en ganska stor areal, t ex. Men man måste ju ha ngnstans att göra av skörden också, en jordkällare eller liknande, om du inte bara ska odla för färskkonsumtion. En bra bok att kolla i är Lena Israelssons Köksträdgården, där står det mesta om odling, gödning, grönsakssorter och deras krav, t ex vilka plantavstånd olika grönsaker behöver.
Och kalka inte hela ytan, t ex potatis vill absolut inte ha kalk, då riskerar du att få mkt skorv. (Jag odlar en massa olika grönsaker i ganska sur jord i södra Bohuslän, jag har aldrig kalkat, det växer fint ändå.)
Du behöver gångar att gå på mellan grönsaksbäddarna, så att du kan komma åt att så, rensa, vattna, och skörda. Därför är en bra bredd på grönsaksland 1,20 m, då kommer du åt hela ytan om du har gångar på båda långsidorna. Och du behöver ha land så att du kan växla gröda mellan åren och inte odla t ex potatis flera år i följd på samma plätt - bäst är om man kan växla 4 år, alltså fyra års växtföljd innan samma växt kommer tillbaka till samma ställe - för att inte jorden ska mattas ut och du inte ska riskera att få in sjukdomar.
Men som sagt, börja med att fundera över vad det är du vill odla, vad du brukar köpa och nu ska odla själv istället. Då får man bättre begrepp om hur man ska utnyttja sina meter, tycker jag.
Redigerat av EKLO: 25-02-2012, 16:19
|