Så avundsjuk jag är, grattis för varje kvadrat

!
Vi bor i en vanlig villatomt på 900kvm men jag drömmer om en större.
Vi hade planer att flytta redan i år, men det blev inte av, och nu väntar vi ett par år pga. barnens skolgång.
Jag kan försöka bolla med dig lite.
Vilja odlingserfarenheter har du i bagaget?
När jag tänker ur min synvinkel lutar jag åt mina erfarenheter ( 20 år med trädgård och de senaste 10 åren med egna grönsaker, nu är hela tomten som ett kolonilott, alla sorters grönsaker och bär + lite blommor)
Jag har 13 kvm frostfri växthus och driver alla plantor själv.
Jag funderar redan nu om jag skulle köpa några plantor och dela dom nu ett par år innan för att få tillgång till billiga plantor när jag väl behöver.
Min absolut fokus skulle vara att få upp ett växthus och plantera fruktträd och bärbuskar för det tar alltid tid att innan man får skörd.
Dilemmat är att man måste då även känna sin tomt väl och veta var man vill sitta och fika, var har man best sol och var har man skugga.
Jag skulle spaljera några äppelsorter och päronsorter. Sätta sötrönn, blåbär, björnbär, anlägga ett stort hallonland och många vinbärsbuskar av olika valörer.
Trädgårdslandet får ni på gång med traktors hjäp eller?
Läs Lena Israellsons bok som rekommenderades av Eklo, jag rekommenderar även att du läser om täckodning. Du kommer att ha gott om täckmaterial på din tomt.
Fråga säljaren och grannar om odjur på området, det är inte roligt att sätta en miljon plantor och sedan kommer rådjuren eller vildsvin och äter upp allt.
Om det finns några sådana djur i området resonera först kring om du behöver någon form av staket runt odlingarna/ trädgården.
Fundera även kring kompost / komposter och deras placering.
Och jag tror att man har stor nytta av ett kompostkvarn ( kaliber stor av viking... står på min önskelista).
Och tänk stort med gångar så att det är smidigt att gå där med en skottkärra.
Fundera även att du behöver rejält med plats åt alla redkap och förvaring av lådor och byttor.
Om du är nybörjare ,börja sakta, med allt.
Tro inte att du orkar och hinner mycket på ett år.
Hösten är en perfekt tid att landa på en ny trädgård! Kolla runt och förbered för grönsaksodlningar genom att arbeta den ytan du tänker odla i och täck den med löv ( blöta dom så att de inte blåser överallt med vinden).
Men som sagt, berätta om dina erfarenheter så man vet hur man kan hjälpa dig bäst!
Vet du vad som finns där redan?