Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lite hjälp, börjar från noll!, Nu har jag blivit med hus och 13,000m2 tomt
          Sabina87
          Inlägg 25-02-2012, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 27 489

ÄNTLIGEN!

Nu har jag och gubben köpt ett hus, vårat helt egna. Till huset är det en stor tomt, 13,000! Så nu kan jag verkligen ta mina hobby till nya nivåer. Jag har en åker som vi ska kalka och plöja upp med traktorn. Men hur ska jag göra sedan? Jag har inte rikitg bestämt mig. Hur har ni gjort eller skulle ha gjort? Om ni skulle börja med en jättestor köksträdgård från noll.
          Ska jag bygga upp någon form av rum, eller ska jag bara odla på platten? Så att vi varje år kan använda oss av traktorn...

Jag funderade på att ha växthuset i mitten och lite drivbänkar runt om, på något sätt. Sedan där utanför ha större bitar med övrig odling.

Mycket tankar, men jag har tid att tänka. Det blir först till hösten vi flyttar, så första odlings året blir nästa år. Men planera kan man alltid göra!

/Sabina

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 25-02-2012, 17:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Så avundsjuk jag är, grattis för varje kvadrat blomma.gif !

Vi bor i en vanlig villatomt på 900kvm men jag drömmer om en större.
          Vi hade planer att flytta redan i år, men det blev inte av, och nu väntar vi ett par år pga. barnens skolgång.

Jag kan försöka bolla med dig lite.

Vilja odlingserfarenheter har du i bagaget?

När jag tänker ur min synvinkel lutar jag åt mina erfarenheter ( 20 år med trädgård och de senaste 10 åren med egna grönsaker, nu är hela tomten som ett kolonilott, alla sorters grönsaker och bär + lite blommor)
          Jag har 13 kvm frostfri växthus och driver alla plantor själv.

Jag funderar redan nu om jag skulle köpa några plantor och dela dom nu ett par år innan för att få tillgång till billiga plantor när jag väl behöver.
          Min absolut fokus skulle vara att få upp ett växthus och plantera fruktträd och bärbuskar för det tar alltid tid att innan man får skörd.
          Dilemmat är att man måste då även känna sin tomt väl och veta var man vill sitta och fika, var har man best sol och var har man skugga.

Jag skulle spaljera några äppelsorter och päronsorter. Sätta sötrönn, blåbär, björnbär, anlägga ett stort hallonland och många vinbärsbuskar av olika valörer.

Trädgårdslandet får ni på gång med traktors hjäp eller?

Läs Lena Israellsons bok som rekommenderades av Eklo, jag rekommenderar även att du läser om täckodning. Du kommer att ha gott om täckmaterial på din tomt.

Fråga säljaren och grannar om odjur på området, det är inte roligt att sätta en miljon plantor och sedan kommer rådjuren eller vildsvin och äter upp allt.
          Om det finns några sådana djur i området resonera först kring om du behöver någon form av staket runt odlingarna/ trädgården.

Fundera även kring kompost / komposter och deras placering.
          Och jag tror att man har stor nytta av ett kompostkvarn ( kaliber stor av viking... står på min önskelista).

Och tänk stort med gångar så att det är smidigt att gå där med en skottkärra.

Fundera även att du behöver rejält med plats åt alla redkap och förvaring av lådor och byttor.

Om du är nybörjare ,börja sakta, med allt.
          Tro inte att du orkar och hinner mycket på ett år.

Hösten är en perfekt tid att landa på en ny trädgård! Kolla runt och förbered för grönsaksodlningar genom att arbeta den ytan du tänker odla i och täck den med löv ( blöta dom så att de inte blåser överallt med vinden).

Men som sagt, berätta om dina erfarenheter så man vet hur man kan hjälpa dig bäst!
          Vet du vad som finns där redan?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon