Jag tycker nog att jag är väldigt påläst om odling. Lenas böcker har jag, de är nog ett måste om man är odlings freak. =) Så det är inte odladet i sig som är dilemat.
Det som blir från noll är trädgården, det finns några gamla äppelträd som jag ska försöka rädda, men i övrigt finns inget. Utan för huset så finns det en åker som vi ska plöja upp och göra i ordning, det har börjat komma lite sly mm. Mina funderingar är mycket om hur jag ska göra köksträdgården. Så långt som mina tankar har kommit hittills är att växthuset ska flytta med oss (11,4m2) och att jag ska ha två delar, en köksträdgård och en frukt/ bär del. Jag har tänkt att spaljera upp äpplen längs vägen upp till huset =)
Men sedan kommer funderingarna, ska jag bara ha slät yta att odla, så vi kan plöja varje år, eller ska jag ställa växthuset mitt på och bygga lite drivbänkar kring, med de gamla fönstrena från huset, och utanför de ha lite större bäddar med de olika grödorna. Jag gillar kännslan av rum, men samtidigt är jag en praktiker. Det gör mig inte så mycket med lite ogräs i hörnen heller.
Tanken är att jag ska odla för hela årets behov, men i nu läget finns ingen jordkällare, men det kommer att byggas en nästa år. Så vi kan förvara maten bra.
Detta blev lite rörigt, men jag är jättetacksam för alla svar!
/Sabina
--------------------
|