Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lite hjälp, börjar från noll!, Nu har jag blivit med hus och 13,000m2 tomt
          Sabina87
          Inlägg 25-02-2012, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 27 489

ÄNTLIGEN!

Nu har jag och gubben köpt ett hus, vårat helt egna. Till huset är det en stor tomt, 13,000! Så nu kan jag verkligen ta mina hobby till nya nivåer. Jag har en åker som vi ska kalka och plöja upp med traktorn. Men hur ska jag göra sedan? Jag har inte rikitg bestämt mig. Hur har ni gjort eller skulle ha gjort? Om ni skulle börja med en jättestor köksträdgård från noll.
          Ska jag bygga upp någon form av rum, eller ska jag bara odla på platten? Så att vi varje år kan använda oss av traktorn...

Jag funderade på att ha växthuset i mitten och lite drivbänkar runt om, på något sätt. Sedan där utanför ha större bitar med övrig odling.

Mycket tankar, men jag har tid att tänka. Det blir först till hösten vi flyttar, så första odlings året blir nästa år. Men planera kan man alltid göra!

/Sabina

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sabina87
          Inlägg 25-02-2012, 18:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 27 489

Jag tycker nog att jag är väldigt påläst om odling. Lenas böcker har jag, de är nog ett måste om man är odlings freak. =) Så det är inte odladet i sig som är dilemat.

Det som blir från noll är trädgården, det finns några gamla äppelträd som jag ska försöka rädda, men i övrigt finns inget. Utan för huset så finns det en åker som vi ska plöja upp och göra i ordning, det har börjat komma lite sly mm.
          Mina funderingar är mycket om hur jag ska göra köksträdgården. Så långt som mina tankar har kommit hittills är att växthuset ska flytta med oss (11,4m2) och att jag ska ha två delar, en köksträdgård och en frukt/ bär del. Jag har tänkt att spaljera upp äpplen längs vägen upp till huset =)

Men sedan kommer funderingarna, ska jag bara ha slät yta att odla, så vi kan plöja varje år, eller ska jag ställa växthuset mitt på och bygga lite drivbänkar kring, med de gamla fönstrena från huset, och utanför de ha lite större bäddar med de olika grödorna. Jag gillar kännslan av rum, men samtidigt är jag en praktiker. Det gör mig inte så mycket med lite ogräs i hörnen heller.

Tanken är att jag ska odla för hela årets behov, men i nu läget finns ingen jordkällare, men det kommer att byggas en nästa år. Så vi kan förvara maten bra.

Detta blev lite rörigt, men jag är jättetacksam för alla svar!

/Sabina

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon