Kul att höra om dina planer. Så här ser upplägget ut på mina odlingslotter 2012. Norr är uppåt i ritningen. Det går en större gång längsmed öster om. Grannlotter finns norr, väster och söder om. Det är 120m2 (10mx12m). En ruta i ritningen motsvarar 1dm. Jag har gjort den i excel eftersom jag inte lärt mig sketchup eller liknande program ännu. Färgerna är inte färgkodade utan slumpmässiga och mest för att avgränsa varje växts yta.
Lottuppl_gg_2012.JPG ( 155.83k )
Antal nedladdningar: 42Bäddarna går i nord-sydlig riktning. Bäddarna är 1,2m breda för att nå allt. De flesta bäddarna är lika stora ~5m2/st, vilket underlättar växelbruk. Bäddarna H I J O M och L byter inte växter mellan år i växelbruk. Gångarna mellan bäddarna är 0,5m. Mittgången 0,8m så att man lätt kan köra skottkärra. Gångarna täckta med svart marduk eller med tidningar. Gångar runt om hindrar ogräs att komma in från grannlotterna och ger bra åtkomst till bäddarna från alla håll. Har liten fikahörna mellan verktygslådan och melonbädden. De upphöjda bäddarna är träramar 2dm höga utom melonlådan som är 6dm hög och har genomskinligt plasttak. De upphödja bäddarna skapar lite rumskänsla i upplägget och ramar in. De streckade linjerna är lättflyttbara spaljéer av pinnar, kompostbursgaller eller armeringsgaller.
Jag har gått in för rationellt odlande, med permanenta bäddar och gångar. Kör mycket med täckodling av löv och fotbollsplansgräsklipp. Har odlat upp ytan i omgångar under två års tid, och grävt upp en bädd i taget vart efter jag hunnit gräva. Det är viktigt att man hinner njuta av odlandet och dricka te och beundra sitt hantverk också, och inte bara känna sig stressad för att man inte hunnit gräva så mycket som man tänkt sig. Ett bra tips är därför att ta det i omgångar och inte allt på en gång.
Komposten är pallkragar staplade lagom högt. Jorden under den bör ta del av näringsläckage. Komposten flyttas runt varje år. Den lilla separata komposten av halvpallkragar är för "farligt avfall" t.ex. kvickrot som inte bör kontaminera resten av komposten Bäddarna längst ner till höger är mest perenna grönsaker, i övrigt mycket bönor och sockerärtor vilket jag äter mycket av.
Det är kul att planera och rita och läsa frökataloger, det är ju bästa säsongen för det just nu. Lycka till.
Redigerat av Scout: 26-02-2012, 02:02