Vilken fantastisk möjlighet du har fått! Blir riktigt avundsjuk, även om det är alldeles för stor yta för mig, jag hade tyckt 1/5 av det var perfekt

Jag skulle precis ge samma råd som Stintan... Odla på enklast möjliga sätt (dvs platt och använd traktorn) de första åren och låt bäddar etc vänta tills du känner vad som passar just DIG. Därmed inte sagt att du inte ska fundera och testa, men börja inte bygga eller anlägga några stora projekt nu direkt. Risken är att du kommer på att det inte var helt som du vill ha det och får göra om. Och det är jättetrist

Om du har tänkt dig att odla för hushållsbehov tycker jag det låter som en mycket bra idé att faktiskt dela upp ytan i endast odling (där man kanske inte behöver hålla alla gångar perfekta etc) och en del där man också kan sitta och njuta, utan att behöva se ogräset.... Kanske du också vill ha lite blommor, rosor eller något annat dekorativt? Det är väldigt trevligt att kunna plocka in sina egna snittblommor eller kunna ta med en bukett när man går bort!
Hade jag haft den typen av yta hade jag absolut (på sikt) försökt bygga en muromgärdad del, som de ofta hade det förr i Storbritannien. De ger ett fantastiskt microklimat och man kan odla växter som är mindre härdiga eller inte växer sig så stora i vårt klimat. Man behöver ju inte ha mur runt hela, det kan räcka med mur åt norr för att skapa detta lilla extravarma hörn... Men så när jag också en dröm om att en gång kunna bygga ett orangeri - men det går inte riktigt i en villaträdgård på 600 kvm