Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på chili som mår bra utomhus (zon 1)
          KRT
          Inlägg 25-02-2012, 08:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Skulle gärna vilja odla någon eller några sorters chili förutom de jag redan har, Jamaican Bell och Hungarian Yellow Hot Wax. Eftersom jag inte har ett växhus ännu, och inte vet när jag kan få upp ett, måste det vara sorter som trivs i ett varmt och vindskyddat söderläge utomhus i zon 1.....

Någon som kan rekommendera några trevliga sorter? Helst inte FÖR heta, de ska gå att använda utan att man bränner sönder munnen, men självklart måste en chili ha styrka, annars är det bara en paprika flirting.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 26-02-2012, 10:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Lantsorter "heirloom" på engelska är kultursorter som odlats länge. Frökatalogerna berättar ofta om det är en gammal sort eller en modern framkorsad.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KRT
          Inlägg 26-02-2012, 11:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Markus_H @ 26-02-2012, 10:55) *
          Lantsorter "heirloom" på engelska är kultursorter som odlats länge. Frökatalogerna berättar ofta om det är en gammal sort eller en modern framkorsad.

Ungefär "kulturarv" då... Men kan jag räkna med att kulturarvssorter är robustare överallt, vi har ju inte riktigt samma klimat som södra kina eller Västindien, menar jag. Och bara för att de trivs där så finns det ju ingen garanti för att de trivs i Skåne smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Piccante
          Inlägg 26-02-2012, 19:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (KRT @ 26-02-2012, 11:02) *
          Ungefär "kulturarv" då... Men kan jag räkna med att kulturarvssorter är robustare överallt, vi har ju inte riktigt samma klimat som södra kina eller Västindien, menar jag. Och bara för att de trivs där så finns det ju ingen garanti för att de trivs i Skåne smile.gif

Geografisk hemvist kan man inte gå på alltid utan det är viktigare hur de har odlats. Jag lyckades konstigt nog bra med karibiska sorter på friland förra året fast jag trodde de krävde mest värme.
          Manzano (ett annat namn för en variant av Roccotopeppar) växer naturligt på andernas sluttningar på gränsen till molnskog och där faller temperaturen så att nätterna blir kalla. Manzano kan stå ute till sept/ okt och ger riklig skörd med stora, ganska "köttiga" frukter med hetta.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon