Inom grönt kort systemen finns inte arboristerna.
Där finns i sverige idag inget krav på personer som kallar sig arborist, det betyder att vem som helst kan gå ut och köpa det verktyd de tycker de behöver och kalla sig för arborist/trädvårdare och det finns ett stort antal människor som inte har genomgått ens grundläggande utbildning i trädbiologi eller beskärningsteknik som gör så, det som finns är olika certifieringsmodeller där de vanligaste i sverige är det amerikanska ISA certified arborist som finns i 5 olika nivåer, det engelska National diploma som också finns i olika nivåer dock är jag inte 100 på dem och de gemensamma europeiska certified european treworker och certified european treetechnician dessa är gjort för europa och skall vara lika oavsett vilket EU land de tas i.
Båda ISA´s och de europeiska certifikaten skall kontinuerligt uppdateras det amerikanska genom ett poängsystem och det europeiska skall förnyas med intyg vart 3e år.
Men för att man har grönt kort är man inte arborist.
Så det finns altså 3 kategorier av folk som titulerar sig arborist idag, de självlärda som inte gått utbildning, de utbildade som genomgått ett utbildningssystem med intyg och de certifierade.
Förvirrade nu? så förstår jag det.
Visst finns det klåpare inom alla yrken men bla elektrikare har krav på lärlingstid och prov för att få sina behörigheter och utföra jobben, altså finns det en garanti för kunden att hantverkaren skall ha den kunskap som behövs för jobbet. Men även om det finns mindre seriösa tycker jag att det är en överdrift att säja att det inte betyder speciellt mycket.
Jag vågar att påstå att de som ur egen ficka betalar åtskilliga 10tusentals kronor för utbildning och certifiering redan har bevisat sig ganska seriösa, då det inte är nödvändigt för att kalla sig arborist att göra så tolkar jag det som att drivkraften är att vilja utvecklas och göra bra jobb.
Jag vågar även att påstå att det finns flera som kallar sig arborist utan utbildning än med!
Redigerat av Mike R Petersen: 27-02-2012, 08:55
|