Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tulpanträd med två stammar, Vågar jag ta bort den ena och, i så fall, hur?
          wonderboy
          Inlägg 26-02-2012, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 10 039

Hejsan!

Mitt tulpanträd höll på att stryka med första vintern. Sommaren efter kom det upp två små stammar. Jag hade inte hjärta att ta bort en av dem. Nu har åren gått, tulpanträdet trivs och är nu 5 - 6 meter högt. Den ena av stammarna växer snett. Den riskerar att fläka upp trädet vid en storm, grenarna från den stammen är i vägen för garageuppfarten, ett blåregn och en bollpil.

Jag skulle vilja ta bort den stammen men vågar/ kan jag? Hur bör jag såga? Bifogar en bild på där stammarna går isär.Bifogad fil  Tulpanstam.jpg ( 623.18k ) Antal nedladdningar: 38

--------------------

Okunnig entusiast i zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 26-02-2012, 18:57
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det bör göras på sensommaren, när träden har bäst läkförmåga. Kapa vinkelrätt mot den lutande stammen, precis över stället där det delar sig.

Men själv skulle jag låta stammen vara, eventuellt ta bort några grenar om de är i vägen för uppfarten. Och är den i vägen för en bollpil skulle jag ta bort bollpilen rolleyes.gif

Citera
          wonderboy
          Inlägg 27-02-2012, 10:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 10 039

CITAT (Huggorm @ 26-02-2012, 18:57) *
          Det bör göras på sensommaren, när träden har bäst läkförmåga. Kapa vinkelrätt mot den lutande stammen, precis över stället där det delar sig.

Men själv skulle jag låta stammen vara, eventuellt ta bort några grenar om de är i vägen för uppfarten. Och är den i vägen för en bollpil skulle jag ta bort bollpilen rolleyes.gif

Aha??!! Sensommaren låter för mig otippat och en smula underligt. Man brukar ju beskära alla typer av träd förutom körsbär, plommon och andra stenfruktsträd på vårvintern och då trodde jag att jag borde göra ett sådant här ingrepp nu innan våren kommer igång. Jag trodde ju annars att det skulle vara bäst läkekraft under våren plus att trädet får en hel växtsäsong på sig att börja läka?

Jag menar inte att misstro de råd jag får här, jag blir dock lite ställd och känner att jag vill förstå innan jag ev går och ställer till det!

--------------------

Okunnig entusiast i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-02-2012, 16:56
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (wonderboy @ 27-02-2012, 10:09) *
          Aha??!! Sensommaren låter för mig otippat och en smula underligt. Man brukar ju beskära alla typer av träd förutom körsbär, plommon och andra stenfruktsträd på vårvintern och då trodde jag att jag borde göra ett sådant här ingrepp nu innan våren kommer igång. Jag trodde ju annars att det skulle vara bäst läkekraft under våren plus att trädet får en hel växtsäsong på sig att börja läka?

Jag menar inte att misstro de råd jag får här, jag blir dock lite ställd och känner att jag vill förstå innan jag ev går och ställer till det!

Att man beskär fruktträd på vårvintern är för att man inte har tid på sensommaren, då är det så mycket annat som skall göras med fruktplockning och så vidare. För träden är sensommaren eller tidig höst bättre, även om det inte är enorm skillnad. Beskär man på våren stimulerar man tillväxt, och kan få en massa skott som växer ut från basen för att kompensera för den förlorade bladmassan.

Citera
          aromata
          Inlägg 27-02-2012, 20:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 715

CITAT (Huggorm @ 27-02-2012, 16:56) *
          Beskär man på våren stimulerar man tillväxt, och kan få en massa skott som växer ut från basen för att kompensera för den förlorade bladmassan.

Det låter rätt, bra att tänka på.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon