Allt vedartat som man beskär på vårvintern och tidiga våren stimulerar tillväxt. Därför bra om man vill ha mer skottbildning och större tillväxt. Beskärning på sensommaren ger inte den stimulansen, bra om man vill åstadkomma gallring, lättning, reducering.
Sedan gör man ofta undantag för vissa arter, främst de som savar från snitt på våren. Det är tradition, men den är inte oemotsagd. Savning från snitt behöver inte vara skadlig, det är inte samma sak som en blödning hos en människa. Och t ex silverglans, i vissa områden vanligt på plommon, får svårare att få fäste om man beskär på våren fram till midsommar.
Så helt enkelt är det inte. Själv beskär jag äpple och päron på tider där jag får den effekt jag vill uppnå - tillväxt (vår) eller gallring/lättning/reducering (JAS). Och kräftsjuka äppelträd under JAS.
De flesta unga träd vill man ha stark tillväxt i, de beskär jag på våren.
Av tradition skär jag plommon under JAS (om det behövs), men levde jag i ett område där silverglansen härjade skulle jag nog ändra till våren fram till midsommar. Körsbär ska man helt inte skära alls, de behöver normalt ingen beskärning.
JAS är också bra om man vill göra ett större snitt, då har träden bäst egna försvarsförmågor. Så för ditt tulpanträd, om du nu måste ta bort ena delen, är JAS det bästa.
--------------------
|