Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hallå alla rostokar!, snabbväxande buskros
          torvan
          Inlägg 05-11-2004, 18:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Nu behöver jag er hjälp! Framför vårt blivande växthus växer en gammal, risig , tråkig oidentifierad buske utan blommor. Den har fått stått kvar som insynsskydd från vägen. Nu är det så att vi har haft en underbar gammal ros, troligen pimpinell, som försvann när vårt hus renoverades. Den är saknad av många och då kom jag på att det skulle kanske gå att plantera något liknande istället för busken. Den måste vara snabbväxande, lite skuggtålig. minst 1,5m och färgen mellan gulvit och ljust rosa. ev kan det gå med flera ex för att få ett bra skydd. Jag har hittat Nevada kan det vara nåt? rolleyes.gif torvan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          nypan
          Inlägg 08-11-2004, 23:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

hej, i fall du har plats för komplettering så rekommenderar jag celsiana, blommar bara en gång om sommaren men oerhört fint växtsätt, och fin färg på bladverket, gröngrått (eh? finns bättre ord), när den blommar så blommar den magnifikt, totalt översållat med vackra rosor som skiftar i olika färgställningar (mot slutet i vitt), men som sagt, fint som vindskydd och växer på ett snyggt sammanhållet sätt, samt växer fort. väldigt nöjd även om den var ett lapsus i mitt ´remonterande´ rosenskara. Blev rekommenderad den av Zetas besökande rosenexpert, som sålde den i ett nafs genom att säga att denna ros skulle jag ha ifall jag finge ha bara en. Tur att jag vart så lättflörtad. Har Stanwell, mycket nöjd då den blommar oavbrutet, växtsättet kunde dock varit skönare (eller ska den klippas, liknar mest en bohem som behagar växa med en gren där, en annan där)Annars, aicha verkar himla fin samt trier, har nu planterat både madame plantier samt rosa moeysii, men ska kolla ifall att det finns ngt kvar i plantskolorna. Tomt på hyllorna, sedan flera veckor, konstigt tycker jag eftersom hösten just är en bra planteringstid vad gäller rosor, träd och buskar. Någon som vet vilka buskrosor är rotäkta och vilka som i regel är ympade? /nypan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon