CITAT (Cilla @ 28-02-2012, 03:39)

Om man nu ska fortsätta på det här problemspåret, dvs lista vad som är problem i branschen, så är det inte bara att vem som helst kallar sig arborist. Det är också ett problem att certifierade arborister gör jobb som är helt på tvärs mot vad biologisk kunskap heter.
Att man gör det är ju för att kunden velat ha det. Men det innebär problem för nästa arborist som kommer och säger t ex att "nej, du toppning, det gör inte vi arborister för det leder in problem istället för lösningar". Alla arborister och trädvårdare som går med på att göra saker som är helt emot vad som är förenligt med trädens friskhet och långa levnad att göra, sänker möjligheterna för branschen att få respekt för sitt kunnande.
I de fallen är det bra att det finns icke-arborister som kan göra jobben. Toppa träd, grovkapa som reduktion, storslakta äppelträd... Då är det i alla fall inte fackfolk som visat exempel på dålig trädvård!
hehe jo du låt de ickeutbildade göra de felaktiga beskärningerna! men tyvär är det så att väldigt många ickeutbildade kallar sig arborist och gör dessa jobb, senast igår (fredag) hade jag ett kundmöte där kunden hade ringt och ville ha en reduktion för att grenar slog i taket och i ledningar så långt så gott, men det första jag fick höra när jag kom ut av bilen var att det skulle göras som grannens träd, 2 björkar kapat på 5-6 m höjd snittyta ca 50cm, efter 1 timmes förklaringar och beskrivningar slutade det med ännu ett potentiellt gratisjobb!
Tack vara en outbildat och likgiltig person som livnär sig på toppkapningar! hans visitkort säjer arborist med stora bokstavar vilket kunderna självklart tror på.
Men jo det är också ett problem med utbildade arborister som åtar sig sådana jobb, ofta tror jag att det grundar i att de inte vågar säja emot kunden och argumentera för rätt åtgärd, under de 13 år jag varit verksam i Sverige är det 3 kunder som valt toppkapning och därmed anlitat ett annat företag, däremot vågar jag säja att jag har fått flera kunder för att jag inte tagit dessa jobb.