CITAT (jaj-51 @ 28-02-2012, 06:50)

Oj och ush och fy ett försök till monopol och en garanterad marknad.
Som väl är tar myndigheterna tag i dett och stoppar onödiga på hitt.
Om jag mins rätt så var sotarna det senaste skråt som fick foten från sitt översitteri.
Mins när sotarn kom och sotade min öppna spis trotts att den inte använts på tio år.
Dessutom tog han betalt för att sota ....
Nej uch och fy för idotin med skrå tänkandet som har monopol och skor sig på medborgarnas bekostnad.
Snarast behövs det en lag som reglerar växtlighetens höj, vilket totalt saknas idag.
Ett staket eller plank är noga reglerat mellan grannar men ex en 5 meter hög thuja häck är helt okej.
Skulle idotin få härja fritt så får vi inte köra gräsklipparen utan att anlita en certifierad lantarbetare.
Frågan var inte om ett monopol på att utföra jobbet men däremot ett "monopol" eller rättare sagt ett krav för att få att använda titeln arborist?
Jag förstår din tanke om att monopol lätt ledar till att de som har befogenhet utnyttjar det och just därför tycker jag inte heller att det skall vara ett monopol.
Höjd på växterna tycker jag som du är lite konstigt, i tex Danmark har vi "hegnsloven" som bla reglerar höjd på avgränsning mellan grannar men också att nyplanterade växter inte får kunne förväntas orsaka grannar störningar bla skugga. därför är det så att om du har en gräns på 1,8 m i tomtgräns och vill plantera något som avsevärt överstigar detta skall det planteras motsvarande inn på tomten ex ett träd som blir 10m skall planteras 8,2 m från närmsta gräns med en granne på andra sidan.
Vissa tycker säkert att detta är en överdrift men jag ser personligen vissa fördelar.