Stackars er!!! Jag har som tur är ingen som helst erfarenhet av att fånga råttor, det mesta jag har fångat är möss och sorkar (under ett projekt när jag läste ekologi

).
Spontant tänker jag mig bara att det måste vara snudd på omöjligt att fånga en råtta som bor i en kompost med mat.... Den har ju hur mycket som helst i komposten. Jag skulle börja i en annan ändå - se till att den inte kan komma in i komposten! Även om det innebär att ni får svepa in hela i nät.... Då har den dels ingenstans att bo och dels ingen mat - då kanske den blir mer attraherad av paprika eller snickers. Sluta fyll på komposten - är det en matavfallskompost så sluta slänga matavfall där innan ni vet att den är 100% råttsäker. Är det en trädgårdskompost så dra upp den, flytta eller vad som helst bara ni kan sätta ett rejält nät i botten och stäng till den vägen.
Förmodligen lär den flytta om det mysiga och varma boet försvinner. Det värsta är att det sällan bara finns en råtta - det är kolonilevande djur och finns det en finns det ofta flera. Och trp mig, ni vill INTE ha en råttkoloni i komposten!!!!
En tanke; Kan ni inte låna hem en råtthund eller råttjagande katt? De är ju lite mer "dynamiska" än en fälla....