Vi skall börja med att rädda det orörda benmjölet i garaget så att råttan (råttorna?) inte tar det med. Jag har dock inte lagt något i komposten idag men provade att lägga apelsinskal där igår för att se vad som hände. Idag var apelsinskalen borta och istället låg där potatisskal. En lustig rackare den där råttan
Orsaken till intrånget är att luckan nederst i kompostbehållaren öppnat sig lite men nu kanske det har tinat så mycket att det går att peta ut lite kompostjord och få igen den. Sedan vet man ju förståss inte om råttan blir in eller utestängd...
Det har nog gjort ett bo inne i komposten och samlat mat där. Det har varit aktivitet där ett tag men jag har inte vetat säkert vad det har varit för djur förrän nu. Komposten har aldrig varit så väl omrörd någon vinter tidigare. Råttan har hela tiden grävt över det vi lagt i och täckt det helt med jord.
Synd att dom är skadedjur annars kunde den kanske fått bo kvar. Men det är klart som du säger KRT, det finns ju också risk att det blir fler.
Jag har komposterat skal från köket i 30 år men det är första gången jag fått en rätta i komposten. Vi har inte lagt i något animaliskt på länge för att det inte skulle lukta så intressant men det har inte hjälpt. Mängder med citrusskal har inte heller avskräckt den och jag har försökt med vitlök och cayennepeppar. Jag hällde på massor men verkar den inte haft ont av alls. Undar hur det skulle varit om jag haft en vrålstark chili att blanda ut i vatten och dränka alltihop med.
Redigerat av Christa: 03-03-2012, 21:29