Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> yvigt äppelträd
          Qtec
          Inlägg 04-03-2012, 16:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 10 618

När jag köpte mitt hus för fem år sedan var det ett väldigt vild vuxet äppelträd på tomten. Jag har sedan dess beskurit trädet ganska kraftigt men i flera etapper (3 år) varpå trädet började skjuta hundratals vattenskott. Har förra året, och i år bara beskurit bort vattenskotten då jag är nöjd med trädet i övrigt. Kommer trädet någon gång sluta skjuta vatten skott i dessa mängder?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 05-03-2012, 01:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, det kommer att skjuta kortare och färre vattenskott ju längre tid du beskär så att det behöver skicka dessa nödskott. Till slut kommer det att ha använt alla sina reservenergier och börjat avveckla sig själv. Måmga som beskär så att det skapas vattenskott tycker att de lyckas när trädet svarar med färre eller kortare vattenskott. Året därpå dör stora grenar. När trädet har avveklcat nästan hela sig själv har ägaren lyckats!

Vattenskott är nödskott som trädet ENDAST svarar med vid borttagning av för mycket gren- och bladmassa. Inte vid något annat tillfälle svarar trädet med att satsa energi på just dessa skott. Och inte bara det. Trädet har närapå upphört att utveckla sina övriga grenar. Och dessutom blivit mottaglig för en mängd svampar som gillar försvagade träd, bl a den ilskna fruktträdkräftan Nectria galligena.

Om du vill komma ur situationen gäller att inte bara byta årstid för beskärningen men också att låta trädet kompensera sig. Du har orsakat det nöd pga för mycket borrttag, svaret bör bli att låta det behålla sin grenmassa till dess att det är berett att ta emot en gallring. Då beskär du betydligt mindre varje gång än du hittills gjort.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon