CITAT (Huggorm @ 06-03-2012, 21:53)

Och inte ett ord har sossarna avslöjat om saken trots att de måste ha förstått att det rullat på vidare. Skulle inte förvåna mig om de haft mer eller mindre full insyn i saken hela vägen till idag.
Avtalet som tecknades 2005 under socialdemokratiskt styre, har varit allmänt känt. Åtminstone kände jag till det. Det kritiserades ju kraftigt redan då. Leni Björklund, dåvarande försvarsministern, KU-anmäldes, men det ledde inte till någon kritik.
Avtal 2005Folkpartiet var redan då motståndare till avtalet.
Avtalet löpte på 5 år. Under den femårsperioden har lagen om vapenförsäljning/samarbete med diktaturer skärpts ytterligare. Skärpningen i lagen borde ha föranlett den moderatstyrda regeringen att säga upp samarbetet 2010, men trots protester från Fp och KD förlängdes avtalet tack vare Centerpartiets starka stöd och utökades sedan iom att man förband sig att hjälpa Saudiarabien med uppförandet av vapenfabriker. Projekt "Simoom". För att hålla projektet hemligt bröt man ut verksamheten från FOI:s, (Totalförsvarets forskningsinstitut) normala verksamhet och startade ett
"privat företag", finansierat med statliga medel, för att sköta det hela.
Den moderatledda regeringen framstår som rätt ynklig, när den försöker skylla sina egna misstag från 2010 och framåt på Socialdemokraterna.
Skamligt är det första ord som dyker upp i mitt huvud.