CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-03-2012, 09:22)

Här är en till som gillar mossor
Din trädgård är helt underbar Gunilla! Det är sååå vackert
Du har byggt ihop stenar, mossor, rötter och växter helt perfekt tillsammans.
Men tack Helen

jag är visst inte så ensam ändå med att gilla mossor.
Ja, det finns ju ett antal olika mossor att välja på...jag hade inte en aning om hur mycket förrän jag gick ut i skogen här med mossglasögonen på

bara här i vår skog är variationsrikedomen stor. När jag började intressera mig för mossor köpte jag en liten bok "Lavar och mossor" 52 vanliga arter - författare Ingmar Holmåsen. Den är bra med fina illustrativa bilder och beskrivningar men, det är inte lätt att artbestämma mossan, många är snarlika.
Olika mossor har olika behov. Man ser ibland att folk som vill bli av med mossa i gräsmattan får rådet att kalka gräset, många mossor trivs i kalkrika miljöer och därför kan det rådet få motsatt effekt. Man måste artbestämma mossan innan man vidtar åtgärder.
Plats för varning dock för levermossan! Det är den skaftlösa bålformiga gröna mossan som härjar i plantskolor. Ibland kan man se krukor, helt övervuxna med levermossa. Köp inte krukan om du kan hitta alternativ. Köper du ändå så försök få bort alla mossa innan plantering. Den är besvärlig om den får fäste och bör rensas bort omgående. Kasta den inte i komposten utan sätt den i en plastpåse för brännbart avfall. Den sprids med vinddrift...
Björnmossan är vacker men kan vara invasiv så se upp om du inte vill ha den. Den föredrar näringsfattiga miljöer och dyker gärna upp på torvblocken efter några år tillsammans med ljungen. Torvblocken hämtas ju från våta marker där nedbrytningen är mycket långsam i den syrefattiga miljön. Fröna som gror så småningom i torven har ju legat hundratals år, kanske mer, under vatten och så finns det liv kvar när de kommer upp i ljuset och luften.
Här är björnmossa och ljung som börjat växa i torvblocken.
DSCN07300001.JPG ( 304.9k )
Antal nedladdningar: 24