Vi har hållt oss med Linas matkasse i ett par omgångar.
Positivt: Det är väldigt bekvämt att få maten levererad.
Det är grymt skönt att veta att man har mat hemma (vi är väldigt dåliga på att planera och inhandla).
Vi fick en betydligt mer varierad och nyttig kost än annars. Till exempel hade vi aldrig köpt hem linser, bönor eller kikärtor innan vi fick det i kassen.
Det fanns i regel lunchlåda till dagen efter.
Fisken och köttet höll oftast en mycket hög kvalitet (kan variera geografiskt för min chef klagade ofta på sitt kött och inköp och packning sker nog relativt lokalt).
Negativt: Vi har aldrig kastat så mycket mat som vi gjorde när vi hade kassen!!!! Det ingår ofta totalt onödiga saker som exempelvis en limpa kavring! Jag skulle hellre svälta än äta kavring, och en hel limpa när det enligt receptet ska serveras en skiva per portion. Dessutom kom det ibland hela rätter som vi inte ens övervägde att tilllaga (ja, vi kan nog räknas som kräsna).
Det var aldrig någon riktig sallad med i recepten. Det var en massa konstiga apelsinsallader och annat trams. Ska jag ha sallad till maten ska det vara isberg, tomat och gurka, sen kan extra tillbehör få variera lite för omväxlingen.
Portionsstorleken varierade stort. Den styrdes troligen av kostnaden och inte av mängden. De vegetariska rätterna varade ibland flera dagar medans andra rätter gick åt direkt utan lunchrester.
Vissa rätter återkom ganska snabbt och naturligtvis var det inte våra favoriter.
Recepten var ofta krångligt skrivna och kändes ibland väldigt oinspirerade
Grönsakerna höll oftast låg eller rent av usel kvalitet. Det var nästan alltid något som var för gammalt redan vid leverans. (Se även kött och fisk under Positivt.)
Numera brukar vi följa Icas olika kassar. På hemsidan väljer man vilka rätter man vill ha, skriver ut inköpslista och recept och handlar själv. Då har man möjlighet att välja bort det man ändå inte kommer att äta. Vi har även provat Coops variant men upplevde den som lite tråkigare. Jag hade kvittot sen förra handlingen och räknade till 450:-. Ica:s billiga veckan, fem rätter, fyra portioner. Det var betydligt mindre än jag trodde! Portionernas storlek varierar fortfarande lite - idag blev det inga lunchlådor, igår blev det tre.
|