Skrev till Länsstyrelsen och ställde lite frågor om svinfarmen som jag skrev om tidigare i tråden.
Här är svaret och då förstår man hur illa det är med djurens väl och ve i det stolta Sverige !
Jag har inte hunnit att ta bilder på "bunkrarna" men dom kommer...
Ställer mig även lite tveksam om just denna anläggning får se ut som den gör,då jag vill minnas att den brann ner för några år sedan och då har dom nya inte tagits i bruk före 1989.
Fortsättning följer !
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Länsstyrelsen har kontrollerat Dalby Hill AB:s anläggning i Dalby den 11 december 2009. Det noterades brister gällande strömängd, luftkvalitet och trasig inredning.
Djurstallar får vara låsta då räddningstjänsten vanligtvis kan forcera de flesta typer av dörrar. Dock bör det stå kontaktperson vid dörren så denne kan kontaktas vid tex brand.
Följande gäller om fönster i grisstall:
25 § (SJVFS 2010:15). Grisstallar som saknar fönster för dagsljus och som var i bruk före den 1 juli 1989 behöver inte förses med fönster om inte förprövningspliktig till- eller ombyggnad genomförs. Detsamma gäller för fjäderfästallar som var i bruk före den 1 januari 1994.
Om de stallar du nämner har tagits i bruk innan 1 juli 1989 utan fönster är detta godkänt.
Mvh Karl Jansson
______________________________________________________________ Karl Jansson Djurskyddsinspektör Tel. 040/044-252714 [email="karl.jansson@lansstyrelsen.se<karl.jansson@lansstyrelsen.se"]karl.jansson@lansstyrelsen.se<mailto:karl.jansson@lansstyrelsen.se[/email]>
Länsstyrelsen i Skåne län Djurskydds- och veterinärenheten Adress: Ö Boulevarden 62 A, 291 86 Kristianstad Tel. 044/040-25 20 00 Fax. 044/040-25 25 00
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|