Bra tänk tycker jag, även om möjliga sorter här är mååånga. De du föreslagit fungerar också.
Skorv är dessutom inte typiskt för Oranie även om det förekommer, men det brukar sällan drabba alla frukterna som med vissa andra sorter. Giillar du Oranie är det ett bra tidigt äpple. Men som sagt, det finns mååånga andra också...
Sävstaholm är uppskattat av många. Jag har eerfarenhet att det är ganska kräftkänsligt men Åkerö och TP som du nämner är det i ännu högre grad.
Om marken är påverkad av kärret är det dock tveksamt om du ska ha äppelträd alls... Stillastående vatten som det ofta innebär är det värsta för äppelträd, som du antingen inte växer alls, inte orkar ge blom, eller får kräfta.
Om marken är lätt påverkad och lite mer än normalfuktig, kan du kompensera detta genom att göra VID växtbädd, t ex 4 meter vid cirkel men du behöver inte gräva djupare än 30-40 cm, dvs lite mer än ett spadtag djupt. Där trädet ska stå häller du i grus eller småsten. Sedan fyller du på, och när du fyllt upp till samma nivå som när trädet stod i backen/krukan, ska trädet stå på en kulle som är 20 cm högre än marknivån utanför växtbädden.
På så sätt kommer trädet alltid att stå på en liten kulle, med stambasen högt upp och de första årens rötter söker ned för vätska och inte upp för att slippa drunkna... (ungefär).
Tunga lermättade eller långsamvärmda eller vattenbemängda marker är ett aber för alla fruktträd. Till och med normala trädgårdsmarker är lite för lerbemängda och långsamma för dem, och det gynnar bl a kräftan. Ställer man på kulle, hjälper trädets start med vid växtbädd och i övrigt håller god trädvård, kan träden klara också aningen för tunga lerställen bra.
Inte världens bästa skiss men ändå exempel på vad jag menar med att plantera på kulle: