|
Hej! I år SKA jag äntligen plantera äppelträd för framtida behov! MEN jag blir förvirrad av sorter, sjukdomar etc. Hoppas jag kan få lite goda råd här! Har mer eller mindre bestämt att det blir SÄVSTAHOLM och ORANIE - dessa ska pollinera varandra och vara hyffsat fria från sjukdomar - Eller? Ville ha Åkerö och Transparent B men har förstått att dessa lättare får Fruktträdskräfta. Oranie kan lättare drabbas av Skorv, men det skulle bero på att trädet får för lite syre.....?? och kan avhjälpas med att man ansar i trädkronan? Stämmer det? Låter som kinesiska för mig... att trädet inte får syre... Såå kan Sävstaholm och Oranie vara ett bra val? Då får man väl förhoppningsvis mosäpplen från augusti och köksfrukt till sena oktober? Jag är ute efter 2 sorter. Ett som ger tidig frukt och ett som ger sen höstfrukt. Gärna frukt som går att förvara till vintern. Åkerö är ett äpple med lång lagringstid men är orolig för kräftan, eftersom mitt läge, där jag bor är rätt fuktigt. Beror på kärrområden och insjö i närheten. Jätte Tacksam för RÅD
Bra tänk tycker jag, även om möjliga sorter här är mååånga. De du föreslagit fungerar också. Skorv är dessutom inte typiskt för Oranie även om det förekommer, men det brukar sällan drabba alla frukterna som med vissa andra sorter. Giillar du Oranie är det ett bra tidigt äpple. Men som sagt, det finns mååånga andra också... Sävstaholm är uppskattat av många. Jag har eerfarenhet att det är ganska kräftkänsligt men Åkerö och TP som du nämner är det i ännu högre grad. Om marken är påverkad av kärret är det dock tveksamt om du ska ha äppelträd alls... Stillastående vatten som det ofta innebär är det värsta för äppelträd, som du antingen inte växer alls, inte orkar ge blom, eller får kräfta. Om marken är lätt påverkad och lite mer än normalfuktig, kan du kompensera detta genom att göra VID växtbädd, t ex 4 meter vid cirkel men du behöver inte gräva djupare än 30-40 cm, dvs lite mer än ett spadtag djupt. Där trädet ska stå häller du i grus eller småsten. Sedan fyller du på, och när du fyllt upp till samma nivå som när trädet stod i backen/krukan, ska trädet stå på en kulle som är 20 cm högre än marknivån utanför växtbädden. På så sätt kommer trädet alltid att stå på en liten kulle, med stambasen högt upp och de första årens rötter söker ned för vätska och inte upp för att slippa drunkna... (ungefär). Tunga lermättade eller långsamvärmda eller vattenbemängda marker är ett aber för alla fruktträd. Till och med normala trädgårdsmarker är lite för lerbemängda och långsamma för dem, och det gynnar bl a kräftan. Ställer man på kulle, hjälper trädets start med vid växtbädd och i övrigt håller god trädvård, kan träden klara också aningen för tunga lerställen bra. Inte världens bästa skiss men ändå exempel på vad jag menar med att plantera på kulle:
Hej Cilla! Många Tack för intressant läsning. Alltid bra att få lära sig mer! Jag har väldigt stor tomt och hyggligt med mark. Jag har ett kärr i öst men den ligger på lägre nivå än bostad och trädgård. Där jag nu har trädgård och tänkt att plantera ligger som en stor kulle kan man säja och jag har avrinning mot norr. Så det är naturligt dränerat kan man säja. Kärret har ingen möjlighet att "ta sig upp" mot trädgården och ligger ca 300 m från bostaden. Men däremot har vi mkt fukt i luften till och från.... så det var nog det jag mest tänkte på. Att fuktig luft kan öka möjlighet att få kräfta. Men det kanske inte kommer direkt via hög luftfuktighet utan mer via marken.... jag vet inte!? Men jag kan nog för säkerheten skull, plantera på det sättet du beskriver. Jag har sett björkar som det växer svamp på nere vid kärrområdet, men inte något träd som har det på sig uppe vid trädgården. Kanske kan det vara en typ av kräfta som denna björk drabbats av...? Såå om det kan vara så att mycket fukt i luften kan orsaka kräfta hos äppelträd, så kanske jag ska tänka om.... Jag som SÅÅ gärna vill ha äpplen..... Finns det några sorter som är mer motståndskraftiga mot kräfta då? Jag har en sandbank som går ner i söder från trädgården mot ett öppet fält, större hage. Där kanske kunde passa att plantera, med tanke på bra dränage?
Nu blir det till att fundera....!
Intressant ställe du verkar ha, härligt med ytor dessutom! Fantastiskt att ha så många olika sorters mark också; kullar, sand, kärr... Här har du möjlighet att plantera mycket varierat!
Kullen som du beskriver den låter bättre än sandbädden för äpple. På sandområdet kan plommon trivas bättre, om det är soligt och inte så blåsigt (de blommar så tidigt att de få humlor och bin som vaknat bör få bästa omständigheterna).
För kräftans del så är luftfuktighet en faktor för spridning, men det är superfuktigt i alla landsändar och trädgårdar i vissa perioder, t ex när de släpper löven och det bildas öppningar i trädet överallt som kräftan kryper in i - men vi kan ha äppelträd ändå.
Låter som du har långt ifrån eller en bit från grannar - det är en bra faktor. När grannar beskär illa eller på andra sätt stressar sina träd så skapas smitthärdar.
För att undvika kräfta så långt det går: - välj bort de mest kräftkänsliga sorterna om du bara har plats för ett eller två äppelträd, om du har grannar nära som tokbeskär, om du har lite våta marker. Annars: Chansa och sätt både kräftkänsliga och mindre känsliga! (Åkerö är en mycket fin sort!)
- köp äppelträd som har E-märkning, dvs är elitplantor. De är starkare och har fått bättre start.
- Gräv vida bäddar, inte smala hål. Se till att trädet hamnar på en kulle när det är klart. Använd befintlig jord och blanda endast ut med sten o grus om det är tung lerjord. Lägg allt mullrikt på toppen, kompost, kogödsel, köpejord mm. Inget sådant i botten av växtbädden.
- håll gräs borta över rötterna, sätt gröngödslingsväxter eller andra ettåringar över bädden, vattna träden med 30-50 liter i veckan under bladsäsong
- beskär rätt och noggrant, inte slarvigt med dåliga verktyg. Decinficera verktygen mellan träden. Beskär unga träd i ung ved på vårvintern med undantag för mycket kräftkänsliga sorter och hårt kräftsmittade områden - beskär då i torra perioder i juli eller augusti.
Björkarnas svampar kikar jag gärna på. Lägg gärna in foton! Träd lever med svamp och vice versa och det finns hur stor variation som helst - det är naturligt med svamp på träd även om de ibland bryter ned träd i en takt som vi inte önskar. Svampkropparna hos kräftan ser man inte med ögonen, så dina björkar har något annat.
Jo och så det här med mindre kräftkänsliga sorter då: Minst kräftkänslig som jag känner till är Filippa. Sorten är liten, dvs trädet, ca 5-7 meter bara om det står på A2 grundstam. Burrigt träd som håller frukten på långa spjut och skott, inte ett av de knotiga, stabbiga varianterna. Fantastiskt vacker blom, styva rätt uppåtstående. Äpplet är ganska litet, gulgrönt med röd kind och det går att lagra. Jag tycker det är utmärkt att plocka och äta direkt också. Inte för mig den smak man minns i munnen hela vintern men det är gott, tunnskaligt och krispigt.
Men OM du har utrymme, sätt på och välj utifrån din smak och sätt många träd så du slipper haka upp dig på om ett eller annat skulle få kräfta i unga år! :-)
Hej igen! Tack snälla Cilla för intressant info! Välbehövligt som amatör! Ja du har nog rätt. Dumt att haka upp sig på kräfta innan man inte drabbats. Och händer det så är det ju precis som du skriver, har man fler träd är det inte hela världen! Var sugen på just Åkerö från början, så det kanske kunde vara värt att prova! Ja här är det rena rama djungeln och skiftande miljö. Har plats för mycket odling och träd, så det kommer säkert att bli mer och mer... har fått lite nojja...! Plommon, körsbär och päron vill jag också plantera men börjar med äpplen. Jag ska läsa mer och lära mig mer. Dina goda råd ska jag tänka på, plantering osv. Ska ta bild på svampen som sitter på björken.... kanske ngt spännande! Återkommer. Tack och ha det fint!
Ta lite bilder så kan vi spåna vidare! Parallellt med att man går i tankar på fruktträdgård kommer ofta behovet att skapa vindlä också, om det inte finns gratis redan. Sandområdet kan t ex passa helbra för all slags prunus (om stället ligger i zon 3 och varmare) - persika, aprikos, körsbär, plommon. Men de kräver vindlä. Så för att skapa detta är det ofta bra att fundera över hur man ska bygga det, och med vad. Man kan sätta träd på många sätt för att skapa lite vindskyddande rum, t ex i en halvcirkelformad båge, eller som en sal. Vi tror ofta att vi måste ha träd på rad i vindriktningen och frukten bakom, men det är bara ett sätt att bygga lä. Och när man bygger lite från grunden så är det bra att tänka sig placerringen av päronträden också redan från början... De blir stora och mäktiga fruktträd, lite som fruktträdgårdens totempålar. Fantastiskt vackra fruktträd också om man placerar dem så de får växa naturligt. Päronträd passar utmärkt i allé.  Päron passar också som vårdträd.   Päronträd ger karaktär åt en trädgård och de är sköna att sitta invid!    Päronträdens blom skiljer sig mycket mellan sorterna! Men de har gemensamt att de blommar mycket rikt.
Jan af Lisö
18-03-2012, 21:35
"Smaken är som baken, delad"
Personligen skulle jag INTE rekommendera Säfstaholm (i alla fall inte i Stockholmstrakten), de blir mjölliga nästan på en gång och smakar ingenting. Hos mig åker de numera raka vägen in i komposten och själv har jag ympat 10 andra sorter i mitt Säfstaholmsträd, de Säfstaholmskart som kommer skall jag gallra bort så att trädet satsar på ymparna.
Säftsholm mognar tidigt och kan inte lagras (fast vem skulle vilja lagra så usel frukt som Säfstaholm ??).
Oranie är jättegott, men kan inte lagras speciellt länge. Passar kanske bättre som ymp i något annat träd, om det inte är på svagväxande grundstam du planterar.
Själv älskar jag Amorosa. Fö så har jag skrivit mina åsikter om olika äpplen vid flera tillfällen, så sök gärna efter mina inlägg under "Träd och buskar".
PS: Hoppas jag har inte trampat någon Säfstaholmsälskare på tårna, men jag beskriver bara mina egna erfarenheter av frukten.
heinrich_stubel
19-03-2012, 18:16
Något jag tänker förverkiga är att ympa in diverse olika sorters äpple i mitt kära träd. Är inte så påläst inom detta, men tänker mig att jag borrar hål i trädet där jag stoppar in de lämpligt avbrytna grenarna och sen lägger trälimm i mellan
Gunilla T
19-03-2012, 18:33
CITAT (heinrich_stubel @ 19-03-2012, 18:16)  Något jag tänker förverkiga är att ympa in diverse olika sorters äpple i mitt kära träd. Är inte så påläst inom detta, men tänker mig att jag borrar hål i trädet där jag stoppar in de lämpligt avbrytna grenarna och sen lägger trälimm i mellan  Tror du skämtar med oss Heinrich  stympat valnötsträd, laser på kaktusen, basebollträ på vinbärsbusken och en rakad kaktus och nu skall du använda klister till ympning  men rolig är du!
Men är det första april så är det!
Jaså? Inte? Men DET VAR JU ETT APRILSKÄMT! :-)
heinrich_stubel
19-03-2012, 20:24
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 18:33)  Tror du skämtar med oss Heinrich  stympat valnötsträd, laser på kaktusen, basebollträ på vinbärsbusken och en rakad kaktus och nu skall du använda klister till ympning  men rolig är du! Blir nästan sorgsen om jag är så okunnig att jag framstår som ett skämt  Kan erkänna att jag är väldigt okunnig när det kommer till växter, men jag håller på och lär mig. Ibland frestas jag att prova några av de många idéer som poppar upp i min iver att experimentera med min trädgård. Jaja, den som kämpar tappert blir rikligt belönad
Alexander-VG-zon3
19-03-2012, 20:41
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 18:33)  men rolig är du! Nja det vet jag inte om jag tycker,,  tycker mest det bara är töntigt och barnsligt som att använda ord meningar som ''fucking älgen saboterar min skönhetssömn'' och att slå sönder en vinbärsbuske. Ursäkta för offtopic inlägg
Huggorm
19-03-2012, 22:54
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 18:33)  Tror du skämtar med oss Heinrich  stympat valnötsträd, laser på kaktusen, basebollträ på vinbärsbusken och en rakad kaktus och nu skall du använda klister till ympning  men rolig är du! Jag misstänkte det redan i valnötstråden, men nu är jag säker på att han "trollar"
Alexander-VG-zon3
19-03-2012, 23:33
CITAT (Cucumis sativus @ 19-03-2012, 21:33)  OffTOch jag tycker du är ganska feg som ger dig på en som redan ligger ner. Alla har väl sitt ordförråd och uttryck? Men jag antar att du är en sån person som inte kan låta bli att störa dig på andra. Sån här internetmobbning gör mig rent ut sagt förbannad!  Offtopci igen då tyvärr. OJ ska det vara på det viset,, inte lönt att ödsla energi verken på dig eller heinrich_stubel då Kan inte tycka det är mobbning att skriva det jag skrev, så fall är det mer mobbning det som du skrev till mig.
CITAT (Huggorm @ 19-03-2012, 22:54)  Jag misstänkte det redan i valnötstråden, men nu är jag säker på att han "trollar"  OT: Undras om det är skojarna bakom signaturen "Bassam" som har skaffat två nya identiteter ?
Huggorm
20-03-2012, 21:13
CITAT (Kutas @ 20-03-2012, 20:50)  OT: Undras om det är skojarna bakom signaturen "Bassam" som har skaffat två nya identiteter ? Knappast, Bassam är äkta. Troll orkar inte skriva tusentals inlägg under flera år
CITAT (Huggorm @ 19-03-2012, 22:54)  Jag misstänkte det redan i valnötstråden, men nu är jag säker på att han "trollar"   Är så jävla trött på de som alltid ska förstöra bra och matnyttiga trådar. Fan, gå o lek nån annanstans, typ sandlådan.
Alexander-VG-zon3
20-03-2012, 22:38
CITAT (Cucumis sativus @ 20-03-2012, 21:04)  Jaja, du gör som du vill. Men jag vill inte se några anklagelser från dig mer! Hoppas vi är överens. Vilken festlig avatar du har. Sorry för OT! Kan inte se vart jag har anklagat någon,,,,,,,,,inte överens blockat...
CITAT (Cucumis sativus @ 20-03-2012, 23:38)  Funderar själv på att sätta ett träd med vinterfrukt, vill helst ha ETT med knallröda äpplen. Det är mest bara för syns skull då jag i själva verket är allergisk mot äpplen.  Du vet att det finns sorter som många allergiker också kan äta väl? http:www.svepom.com har gjort en lista, och många har via dem faktiskt vågat prova. Gå till deras hemsida och se vilka sorter som är knallröda som du kan sätta och kanske prova när det börjar ge frukt!
heinrich_stubel
21-03-2012, 00:11
Blir illa berörd när jag kommer hit för att få hjälp så anklagar den ena mig för att ljuga och resten säger att ajg ser ut som ett troll, fast de alrig ens sett mig. Skärpning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|