Hej,
Jag tror det där med komposten och vad som kan slängas i den är olika beroende på hur man bor. Kommunen har regler. Själv kan jag slänga allt utom kött.
Läs på lite om komposter (det är kul), det är stor skillnad på hur snabbt man får jord beroende på hur man sköter sin kompost. En bra blandning, och inte för tjocka lager av varje sort är viktigt om man inte vill vänta i åratal med att få mylla, och det vill man ju inte.
Vet inte vad du menar med honungsört - honungsfacelia? Den är nog väldigt invasiv, så den skulle jag ha under mkt kontrollerade former, så att säga.
Låter som du bor i granskog, dvs att marken är sådan att gran trivs. Det bestämmer förstås valet av blommor. En bra regel tycker jag är att kolla vilka blommor som växer naturligt i närheten , och sedan se vad det finns för odlade varianter inom samma växtgrupp.
Och i trädgårdsböcker får man mkt inspiration och tips tycker jag. Den finns en fin bok som heter Naturlig trädgårt t ex, den utgår från naturtyper och föreslår växter för dem.
|