Jag ser att medan jag skrev det här inlägget fick du svar.
Olika sätt att ordna kålnät kan du läsa här
KålnätSjälv sår jag spetskål och sår i förväg all annan kål också som savoykål, broccoli, grönkål, kålrabbi, för jag bor i zon 5 och de hinner inte annars, fast vissa kålsorter är ju lite tidigare än just vitkålssorterna. Vi har väl en senare start här jämfört med din zon, så jag bredsår dem i växthuset direkt jag startar i april/maj. Hittills har jag bara haft odlingsväv över från sådd tom augusti och har alltså inte provat något kålnät än. På din odlingsyta för kålen kan det vara bättre med andra lösningar som kålnät som ges förslag på i länken.
Viktigt för kål är att:
ha djup och välgödslad jord, gärna kalkrik + att ge extragödsel under på sommaren
inte sätta för tätt mellan plantorna
sätta plantorna djupt
se till att de får vatten vid plantering och också senare om det blir en torr sommar
ha bra växtföljd för att slippa klumprotsjuka
Det finns ju ofta plantor att köpa, men det blir ganska dyrt om du behöver många. I din zon kan du kanske så direkt?
Jag tror nästan att det största felet man gör vid kålodling är att gödsla för lite och för sent.
Hoppas du får en lyckad 'kålsommar' och slipper alltför mycket angrepp på kålen!