Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> VITKÅL, Hur lyckas bäst!?
          star k
          Inlägg 15-03-2012, 21:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 41 769

Tänkte som nytt på friland i år ge mig på vitkål. Kål tillhör favoriterna! Nu har jag läst lite om detta och vissa tycker att man ska förså, vilket nog blir omöjligt för mig för det finns inte plats! Jag har fullt som det är. Är det väldigt svårt, omöjligt? att så direkt!? Bor zon 3-4 och har bäst plats utomhus. Har tänkt sätta i ett land som är på 10 m.
          Någon som vet? Någon vitkålskunnig här på forumet som kan ge mig goda råd som vitkålsodlare!
          Och så undrar jag var man kan få tag i kålnät? Går det att få tag på via nätet tro? Har läst att det annars blir ett gissel med diverse larver från fjäril etc. Har vanligtvis inga sniglar.... men larver finns!
          Tacksam för svar och goda rås smiley_small_hug.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 16-03-2012, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har odlat lite vitkål i några år, har också alltid förkultiverat, men jag bor i zon 2 och min sommarkål har blivit klar väldigt fort (sl. av juli, när jag satt ut knappt decimeterhöga plantor i sl. av april/början av maj). Jag skulle nog chansa så här: Dra upp några plantor inne och så några direkt, så vet du till ett annat år.

Ett misstag jag gjorde förra året var att så för mkt sommarvitkål, det blev så mkt kål att jag inte hann äta dem i tid, och då sprack de och blir då snabbt förstörda. I år ska jag bara ha några sommarklara kålhuvuden, och fler som skördas mkt sent på hösten. Tänk alltså efter kring vilken sort du har, och vad du ska göra med den. Ett huvud blir mkt kål i strimlad form...

Du behöver ha 70 cm mellan huvudena, och verkligen inte mindre. De yttersta bladen viker sig ju utåt, och blir verkligen jättestora, så avståndet är viktigt för bra skörd.

Jag har aldrig kalkat och bor inte med kalkrik mark, lite vedaska på höst/vintern har jag tillsatt, vilket ger lite samma sak, men viktigast tror jag ändå är en lucker och näringsrik jord. Själv slänger jag med lite hönsgödsel när jag planterar ut, och under säsongen täckodlar jag med färskt gräsklipp. Kålen är tillsammans med purjon de mest näringskrävande växterna hos mig, så jag ger lite gödselvatten några gånger under första halvan av sommaren också - lite hönsgödsel blandat i vatten, eller nässelvatten eller vad man nu har.

Och allra viktigast för en bra skörd hos mig var när jag bytte odlingsställe till det allra soligaste grönsakslandet, i vandrande skugga gick det inte lika bra.

Kålfjärilarnas larver blir hos mig inget gissel förrän i mitten/slutet av augusti. Jag använder det preparat ekologiska odlare använder: Turex. Sprayas på plantorna när larverna börjar dyka upp, och fungerar jättebra. Finns att köpa på nätet. Jag föredrar det framför kålnät, eftersom nätet gör det så bökigt att komma åt att rensa och täcka etc. (Och så är det lite fult med nät, tycker jag.) Att så tagetes och andra starkt luktande blommor bland kålen tror jag också kan ha viss effekt, jag brukar ha låga buskiga enkelblommande tagetesen Gnom, tex.

Redigerat av EKLO: 16-03-2012, 08:58

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 16:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon