Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> PARADISTRÄD, Sjukt igen....!
          star k
          Inlägg 15-03-2012, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 41 769

Har nu mitt andra paradisträd. En favorit! MEN jag lyckas visst inte så bra.... Dom växer till sig och den första blev riktigt stor. Men den fick samma sjukdom som den nya nu drabbats av. Vet ej vad det är. Blir som vitt saliv, skum lite kletigt som sätter sig i grenvecken... Ingen annan växt har drabbats. Jag har nu separerat denna växt från dom andra. Någon som vet vad detta är? Går det att rädda den eller bara slänga? Är det typiskt för just paradisträd? Smittar det?
          Funderade över om jag vattnar för mycket....
          Tacksam för goda råd smiley_small_hug.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          star k
          Inlägg 16-03-2012, 23:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 41 769

Hej!
          Tack för alla svar! Lite att tänka på... Den förra slängde jag innan den nya kom och den ställde jag i ett annat fönster. Så om löss kan förflytta sig till annan del i rummet, så är det väl möjligt att denna smittats också.... men ingen annan växt har detta på sig. Har dubbelkollat flera gånger. Denna drabbade crassula har stått bredvid en doftranka och en svärmorstunga samt en fikus. Inga av dessa har detta klet på sig. Men om nu ullöss går ner i jorden så kan de ju finnas där.... har inte lyft upp jorden. Puuhh, låter jobbigt.... ska testa med dessa pinnar och ta ut växterna så fort det är möjligt. Byta jord osv. Måste jag sanera fönstren och miljön, fönsterbräde också osv? Med vad isf, klorin?
          Vill ju inte ha löss kvar som smittar ner hela mitt krukväxtbestånd - Hjälp nu blir man orolig....!
          Crassulan ser ut att må bra, den växer och verkar obekymrad än så länge av tilltyget den drabbats av. Skulle det vara svamp så skulle den alltså ruttna och skrumpna bort.... nej verkar inte så. Ska se om jag kan ta en skarp bild och lägga in på eländet...
          Tack iaf för råd!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon