Umderbara nyheter - nu har jag pratat med grannen till vänster, och han hade inget emot att jag satte växthuset där!!!
Och jordmånen i denna del av trädgården är "sydvästmorän" dvs morän med småsten, men också en del lera. Den blir kanske hård som tusan till sommaren, men just nu går det ganska bra att gräva i den. Och fördelen är att all sand och grus gör att det faktiskt dränerar sig ganska bra själv. Det är ALDRIG "blött" i denna del av trädgården!!
Vilket om jag har förstått saken rätt är bra eftersom ju mer sand, ju mindre vatten håller jorden och ju mindre risk för tjälskjutning och därmed trasiga växthusrutor

Helst vill jag undvika att gjuta ram, eftersom jag måste gräva ur så mycket då.... Å andra sidan blir det kanske stadigare med ram. Allt hänger egentligen på hur DJUPT man måste gräva för att gjuta en ram. Och måste man snickra en gjutform eller kan man helt enkelt gräva ett smalt dike och utnyttja detta som "mall"? Jag hade tänkt gräva ur ca 30 cm inne i växthuset och då kanske man kan bygga en form som begränsar betongen inåt, men fortfarande utnyttja jorden utåt?
Redigerat av KRT: 17-03-2012, 15:33