KRT
Håller på att planera för ett växthus och nu när jag äntligen har lyckats bestämma mig för glas/plast, storlek, leverantör etc så är nästa stora problem detta med grunden. Och jag kommer varken framåt eller bakåt och vet varken ut eller in.

Växthuset har sockel med negjutningsjärn i, dessa kan kapas och sockeln i stället bultas i tex en gjuten mur eller lecamur. SÅ långt är allt ok och inget konstigt. Det jag inte får rättsida på är allt annat runt grunden.

Vad är egentligen frostfritt i Södra Skåne? Jag har sett uppgifter från allt på 70-150 cm - vilket är en STOR skillnad. Enligt vissa sidor på nätet beror det på vad man har för material i jorden, har man lera måste man "påla" ner till stabilt material. Vi har lera ca 40 cm under matjorden - men jag vet inte hur långt ner leran sträcker sig? Inte kan jag behöva påla för ett växthus?

Och hur ska man tänka med dränering? Vad är egentligen skillnaden mellan att anlägga en uteplats och lägga plattor i ett växthus? Inte har man dräneringsrör under en altan???

Och sedan detta med sättningar - verkar som att man knappt kan sätta ett växthus på gjutna plintar för då riskerar man sättningar och då kommer glaset spricka? ÄR det verkligen så vanligt med sättningar och spruckna glas?

Min tanke var att gräva bort ca 30 cm på hela området som täcks av växthuset, och sedan hyra en jordborr och borra ca 70 cm djupare ner (dvs totalt ca 1 m ner). I borrhålen någon dm makadam som jag packar och sedan en liten sula vari jag gjuter fast ett armeringsjärn. I med gjutrör och fyller röret med betong som jag också gjuter fast sockeln i. Övrigt område fyller jag på med 25 cm makadam, packar och lägger sedan marktegel på detta och fogar. Utom en hörna där jag vill ha en jordbädd, där får jag hitta på något sätt att skilja jord och makadam åt......

Låter detta som en vettig lösning? Borde inte bli så mycket vatten inne i växthuset och det som kommer kan ju bara rinna undan åt sidorna eftersom det inte finns någon ram som hinder. Detta är inte en blöt del av trädgården, även om det står vatten på gräsmattan i andra delar så är den delen där växthuset ska stå aldrig så blöt.

De två stora frågorna är 1) Kommer detta bli stabilt nog för ett västhus på 9,6 kvm och en höjd på 3,70 cm? Och 2) Hur är risken för att det blir sättningar och allt spricker?

Har jag glömt något viktigt eller gör jag det för enkelt?
Bengalow
Ta't lugnt, KRT, ta en Toy! Frostsäkert djup i södra Skåne är ca 60 cm, OCH beroende av vad slags underlag du har. Gul lera tar knappt åt sig vatten, och fryser därför inte som "vanlig" lera. Därmed skjuter den inte.
Du sätter dessutom ett hus på ytan, med värmevakt, kan jag tänka. Det håller undan frosten. Vi har enstaka dagar med stark frost i Skåne, och det bör alltså inte vara någon fara att bygga som du tänkt. Sättningar, med sprängda glas osv kan du glömma. Byggnaden har en viss plastik, och de små rörelserna tas upp av div. skarver och övermått som är inbyggda. Och du...en del glas som man slår sönder av en olyckshändelse måste ju också ersättas. Så ock med skjuvningar i bygget...
Bygg på, fundera inte så mycket utöver grundprinciperna för ett bygge.
Du kommer inte att få ett perfekt växthus...vem får det? Det du har inne i byggnaden är det som kommer att räknas...tomater, blommor, en tidig vår, olivträd med mera. DET är värt att värdesätta. Lycka till!!!
KRT
Blå lera då?
jaj-51
Hej min grund är 80 cm hög står på en grusbädd.
Dränerings rörens nivå är under sockeln.
Byggt på blålera i Göteborg. (30 meter ner till fast berggrund)

Växthuset
KRT
Men dränering - måste man ha det om det är plintar (vattnet kan ju rinna ut åt sidorna) och var gör man i så fall av dräneringen ? Jag har inget dike, brunn eller ens sluttning att leda det till?

Fö, när jag började gräva ut lite idag (för att flytta en del växter) var det sand under matjorden (ca 30 cm)!?!?!?!?!? Märkligt, men det underlättar ju dräneringsfrågan. Fast jag kanske bör gräva ett provhål för att se vad som finns under sanden och hur djup den är....

Edit: nu hr jag grävt och kollat vad som finns under sanden, och svaret är : Lera...... Underbart rolleyes.gif
Ann i Göteborg
Följer denna tråd med stort intresse. Här skall det också bli växthus och grunden förbryllar mig. Bygga upp med lecablock till en mur på ca 80 cm ovan mark funderar jag på. Utjämnar den värmen så bra som det sägs eller är det bättre med ett hus helt i glas/plast direkt i markhöjd.

Huset skall bli strax under 15 m2 tänkte jag och jag vill inte ha gräsytor runt omkring utan gräver bort allt gräs och ner till 30 cm jord. Det blir närmare 25 m2 x 0.3 m (=8 m3 !!) att gräva bort och lika mycket makadam att forsla dit. Långt in på tomten dit inga grävmaskiner når... Huset kommer att ha sol större delen av dagen april-augusti. Resten av året ganska mycket skugga p.g.a. höga tallar som tillhör naturreservatet och grannar.

Är detta ogörligt?

Eller bara mycket slitsamt?

Bättre förslag?
KRT
Det jag har läst mig till är att växthuset (om det är av glas och lite större) måste "ankras" frostfritt, antingen borrar man med jordborr och gjuter egna plintar ner till frostfritt, eller om man ska gjuta en hel grund - gräva ur ner till frostfritt, lägga makadam och sedan gjuta en sula och mura på denna. Just detta att gräva ett dike ner till 60-80 cm djup gör att alternativet att ha en murad grund faller för mig. Jag har varken tid, ork eller möjlighet att gräva så mycket.... Dessutom, med murad sockel måste man fundera på detta med dränering också!

Om jag fritt kunnat välja, oberoende av kostnad, tid eller praktiska aspekter skulle jag skulle HELST velat gjuta grund, mura upp med lecablock alt gjuta till marknivå och sedan sätta sockeln på denna sarg. Men som sagt, det är inte riktigt genomförbart från ett praktiskt perspektiv smile.gif
jaj-51
Oja det är tungt att gräva än värre är det i blålera.
Mitt bygge var med hjälp av grävmaskin och en liten dumper ... fixade dräneringar i trädgården samtidigt.
Vattnet från takrännorna måte också tas om hand!
Jag isolerade med "frigolit" mot blåleran i botten och mot grunden i växthuset, tror det var bra.

Ångrar att jag inte valde Willab:s breda kanalplast på baksidan, gavlar och taket.
Huggorm
CITAT (KRT @ 11-03-2012, 07:26) *
Blå lera då?

Den löser upp sig när det kommer vatten på, det var vad som hände på ett par ställen i Göteborg bland annat när hela villaområden gled iväg ner i raviner. Samma med E6:an här uppe hos mig, den som rasade för några år sedan. Men för ett litet växthus är det knappast någon fara. Det optimala vore som sagt att gjuta en sula runt om under väggarna, kanske 15x15cm med mycket armeringsjärn, men det funkar även bra att gjuta plintar.
KRT
Umderbara nyheter - nu har jag pratat med grannen till vänster, och han hade inget emot att jag satte växthuset där!!!

Och jordmånen i denna del av trädgården är "sydvästmorän" dvs morän med småsten, men också en del lera. Den blir kanske hård som tusan till sommaren, men just nu går det ganska bra att gräva i den. Och fördelen är att all sand och grus gör att det faktiskt dränerar sig ganska bra själv. Det är ALDRIG "blött" i denna del av trädgården!!
Vilket om jag har förstått saken rätt är bra eftersom ju mer sand, ju mindre vatten håller jorden och ju mindre risk för tjälskjutning och därmed trasiga växthusrutor tummenupp.gif

Helst vill jag undvika att gjuta ram, eftersom jag måste gräva ur så mycket då.... Å andra sidan blir det kanske stadigare med ram. Allt hänger egentligen på hur DJUPT man måste gräva för att gjuta en ram. Och måste man snickra en gjutform eller kan man helt enkelt gräva ett smalt dike och utnyttja detta som "mall"? Jag hade tänkt gräva ur ca 30 cm inne i växthuset och då kanske man kan bygga en form som begränsar betongen inåt, men fortfarande utnyttja jorden utåt?
Huggorm
CITAT (KRT @ 17-03-2012, 15:26) *
Umderbara nyheter - nu har jag pratat med grannen till vänster, och han hade inget emot att jag satte växthuset där!!!

Och jordmånen i denna del av trädgården är "sydvästmorän" dvs morän med småsten, men också en del lera. Den blir kanske hård som tusan till sommaren, men just nu går det ganska bra att gräva i den. Och fördelen är att all sand och grus gör att det faktiskt dränerar sig ganska bra själv. Det är ALDRIG "blött" i denna del av trädgården!!
Vilket om jag har förstått saken rätt är bra eftersom ju mer sand, ju mindre vatten håller jorden och ju mindre risk för tjälskjutning och därmed trasiga växthusrutor tummenupp.gif

Helst vill jag undvika att gjuta ram, eftersom jag måste gräva ur så mycket då.... Å andra sidan blir det kanske stadigare med ram. Allt hänger egentligen på hur DJUPT man måste gräva för att gjuta en ram. Och måste man snickra en gjutform eller kan man helt enkelt gräva ett smalt dike och utnyttja detta som "mall"? Jag hade tänkt gräva ur ca 30 cm inne i växthuset och då kanske man kan bygga en form som begränsar betongen inåt, men fortfarande utnyttja jorden utåt?

Visst kan man använda jorden som gjutform. Helst skall du ju gräva ner till moränen, och det skall gärna regna lite på moränen också så den sätter sig innan du gjuter. Men plintar funkar också, som sagt är ju inte morän speciellt tjälskjutande. Morän och zon 1 är ju ungefär så optimalt som det kan bli när det gäller tjäle i Sverige
KRT
CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 22:12) *
Visst kan man använda jorden som gjutform. Helst skall du ju gräva ner till moränen, och det skall gärna regna lite på moränen också så den sätter sig innan du gjuter. Men plintar funkar också, som sagt är ju inte morän speciellt tjälskjutande. Morän och zon 1 är ju ungefär så optimalt som det kan bli när det gäller tjäle i Sverige

Trevligt att höra smile.gif
Fast i ärlighetens namn är där lite lera också i moränen smile.gif, men ändå.
jaj-51
"Mammas" och mitt första växthus som grannen övertog saknade grund!
endast en ram av 2x4 tum tryckimpregnerat virke som stäldes direkt på gräsmattan.
Under matjorden har vi Götaälvdalesn blålera.

Växthusen var ca 6-7 kvm och glas.
Båda dessa överlever det mesta frånset att stormarna tog med glasrutor på en luftfärder ....

Kanske lite "ovekill" råden med att gräva till frostfritt, många friggebodar och träaltaner har bara en cementplatta som grund mot jorden.
KRT
CITAT (jaj-51 @ 18-03-2012, 06:15) *
Växthusen var ca 6-7 kvm och glas.
Båda dessa överlever det mesta frånset att stormarna tog med glasrutor på en luftfärder ....

Kanske lite "ovekill" råden med att gräva till frostfritt, många friggebodar och träaltaner har bara en cementplatta som grund mot jorden.

Jag tror inte att mitt växthus kommer flyga iväg, det kommer väga flera hundra kilo med allt säkerhetsglas. Men jag är däremot rädd för sättningar i marken som kan få rutorna att spricka. Och jag tror egentligen är kan vara det som många med glasvägxthus är osoliga för. De som har plast är kanske mer nervösa för att det ska flyga iväg smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon