Oftast upplever jag att problemet med rh. är att de har det för kompakt och för högt ph värde, därför är jag också motståndare till rh.jord istället använder jag torvmull som båda ger ett luftgt klimat för rötterna och håller ph värdet bättre än rh. jord, även om rh. inte vill stå för torrt vill de inte heller stå blött, så ett fuktigt men väldränerat växtställe är optimalt.
Gärna gödsla men viktigare är att hålla ett ph på runt 4,5 - 5 om det blir för högt kan växten inte ta upp näringsämnen iaf hönsgödsel är väldigt kvävehaltigt och gynnar främst bladväxten ett bättre alternativ i min åsikt är kogödsel gärna blandat med riklig mängd granbarr, om du beskär så lägg klippt material ner i marken gödsla gärna på höst eller senvinter när du använder organisk material.
Catawbiense och Yakushimanum hybrider som detta ser ut som någon av, är båda villt växande i bergsmiljöer där de bildar hela skogar dessa tål beskärning väldigt bra (andra rh. arter gör inte det) du kan beskära dem när du vill dock inte vid hård frost då cellerna i tillväxtzonerna väldigt lätt skadas precis som på andra vintergröna växter.
Om du vill ha blomningen bör du beskära omedelbart efter blom.
Den sneda växten är naturlig och vil alltid återkomma där den står, att den resar sig på det viset är för att få så mycket yta med sol som möjligt, jag skulle inte försöka stävja det men däremot planera beskärningen efter det för platsen naturliga växtsättet.
Vad gäller kvävehaltig och kraftfull beskärning kan man än idag höra att det får växten "att må bra" det är en sanning med modifikationer, rh. är inte annorlunda än andra växter och den snygga täta busken som blir utav hård klippning och kraftigt kvävetillskott är stressreaktioner från växten. Vilket kan vara ok vd något enstaka insats men att använda det som en återkommande standard kommer att förkorta livslängden avsevärt.
Som lite kuriosa har rh. varit använd sedan gammalt till bonzai och då ofta för att återskapa små skogslandskap, de har även varit använd i Jap inspirerade trädgårdar, just för sin förmåga att formas och att sätta nytt löv varvid man har kunnet skapa olika stl löv på samma buske beroende på effekten man vill uppnå, en annan del är också den korta och intensiva blomningen/blomningerna som passar väldigt bra inn i det meditativa buddistiska tankesättet som är grunden i dessa konstellationer.
|