Jag tror nog att det mesta i svaren ovan är rätt. Jordmånen och förutsättningarna är säkert olika beroende på var i landet vi bor och hur planteringen är gjorda från början. Man bör tillsätta det som fattas inte det som redan finns. Jag är ingen expert jag råkade bara köpa en trädgård som hade stora rhododenron växande både ensamma och tillsammans med 20 m höga granar, enar och tujor.
Jag började använda hönsgödsel efter att ha sett ett teveprogram från Tigerstedts (guru på området) stora odlingar i Finland. Reportern frågade om vattning och gödsling och han svarade att vattning inte var aktuellt hos honom men om det blev extrem torka kallade han på brandkåren. Han tyckte att trädgårdsägare skulle använda hönsgödsel och naturtorv onödigt att lägga pengar på dyrare medel som har samma innehåll. Hos mig har det funkat bra. Jag har även förökat med avläggare d v s jag lägger ner en gren på marken och lägger något tungt på så bildas det rötter och jag får fler buskar eller breddar den jag har. Sedan besämmer jag allt genom att klippa plantan från början så att den växer som jag vill.
--------------------
Zon 1
|