CITAT (Cilla @ 18-03-2012, 22:38)

Intressanta inlägg här!
Rhododendron är en mer intressant växt än jag trodde. Utmanande - vad spelar störst roll: Ph-värdet, vatten, beskärning, mullhalt, mulldjup, kvävegivor, mängden ljus och skugga, närhet till andra växter...
Mike - intressant med japanerna!
Oftast upplever jag att problemet med rh. är att de har det för kompakt och för högt ph värde, därför är jag också motståndare till rh.jord istället använder jag torvmull
Får du bra luftighet med denna? Vilken torv är det fråga om? Jag använder sällan ren torv, enda gången jag gjort det är med torvblock och de håller ju luftighet i evighet. Men lös torv i säck ser jag bara blir kompakt och vattenavvisande efter ett tag?
Gunilla - 50 rhododenron i en trädgård - du kan skriva en bok! Vore intressant att se bilder! Hur klarar du alla angrepp som jag ser att de ofta drabbas av (och som jag inte kan namnen på)? Vad menar du är viktigast generellt för att få friska rhododendron?
Jaja minsann! Det finns väl knappast något annat släkte med sådan variationsrikedom.
När man nämner Rhododendron så tänker de flesta på dessa stora yviga, ibland illa skötta buskar som står i trädgårdarna och som blommar rikligt en kort stund på våren. Men Rhododendron är så mycket mer...
För mig handlar det om vackra, kompakta växtformer med nyutspring som är helt underbart och så indumentet på bladen som kan vara av olika färg - blomningen är bara en bonus.
Att bli Rhododendronexpert kräver nog en hel livstid så det är jag inte
Rhododendronplanteringar har tre grundläggande behov
torv - vatten - näring pH värdet är ju grundläggande, bör ligga någonstans mellan 4,5 - 5,5 och det får man genom torv och barr. Torven bör vara den ljusare, grövre och dyrare sorten som man måste riva isär. Billigaste torven (och sämsta) är den som hämtas från det översta skicket i torvmossorna. Den har den högsta förmultningsgraden och sjunker ihop snabbt. Används till stallströ vanligtvis, rekommenderas inte. Bättre torv hämtas djupare ifrån och är mindre nerbruten.
Den stora utmaningen när man gör planteringar är att få torven genomvattnad - jag kan hålla på i flera veckor och vända och vattna, det får absolut inte ligga torr torv i rabatterna. När den väl är genomblöt så håller den fukten bra och det är själva idén med det hela. Torven blandar jag med kompost, barr, klippta kvistar om man har och viktigt! kross eller gårdsgrus för att hålla jorden porös så den inte sjunker ihop och blir kompakt. Rhododendronjord kan man blanda i men såväl torv som Rh. jord har dåligt med näringsinnehåll så jag blandar också in naturgödsel. I år skall jag lägga ut ett lager stallgödsel över alla planteringar, gödseln har legat två år nu.
Tallbarr är bra att lägga på som ett täcke, dels avger barren näring långsamt och så håller täcket mot avdunstning på ytan. Jag använder aldrig marktäckare runt växterna, jag vill komma åt att gödsla och jordförbättra. Gödsla inte efter midsommar!
Jag har inga större problem med skador och skadeinsekter, odlar ekologiskt så naturen upprätthåller en bra balans och skadeinsekterna har inte en chans att ta över. Lite klipp i bladen av öronviveln har jag ibland men det kan man använda nematoder till, biologisk bekämpning. Det man bör se upp med när man inhandlar växter är vita flygare, besvärliga eftersom larven skyddar sig med ett vaxhölje under bladen. Har hittills lyckats undkomma detta gissel men jag köper inte växter om jag ser att de är smittade.
Rh. har som sagt mycket olika behov beroende på deras ursprung. En del växer ju på 3000m - 4000m över havet uppe i bergen i Kina och där förstår man ju att ingen skugga finns men däremot fukt och mineraler som rinner nerför bergen. Dessa vildarter är oftast väldigt härdiga här i vårt klimat medan de som växer i Kinas floddalar, skyddade i woodland miljöer kan vara myckert känsliga. I Yunnans berg beräknar man att det växer ca 7.500 vildarter av Rhododendron (jag har några som jag köpt av en fröinsamlare som klättrat där

= mycket små ff.
Här är en vacker Rh. med bra växtform och ett underbart indument - Rh. Bureavii - en vildart som också kallas kanelrhododendron.
DSCN02330001.JPG ( 80.83k )
Antal nedladdningar: 69och Rh. Roxieanum var. Oreonastes som har de smalaste bladen av alla Rhododendron, nästan som barr
DSCN02780001.JPG ( 60.04k )
Antal nedladdningar: 125Koichiro Wada, en av de bästa Rhododendron ! Arten härstammar från ön Yakushima i södra Japan där den växer på höjder mellan 1000m - 2000m i öppen terräng bland vindpinade klippor. Den är mycket härdig, otroligt vacket utspring och kompakt i växtsättet. Bör stå i sol!!! Skall man bara ha en Rh. bör det vara just Koichiro!
DSCN07640001.JPG ( 267.03k )
Antal nedladdningar: 78En kritisk tid för Rh. är nu på våren når solen börjar värma. Nackdelen med torv är att den tinar långsamt och när solen värmer de gröna bladen vill växten suga vatten och om marken är frusen blir det frystorka, precis som med barrväxter. Därför bör växterna skuggas på våren tills marken tinat upp.
En sak till, skrönan om att Rh. bör övervattnas på höstarna är just en skröna. Att dränka plantorna på senhösten kan mycket väl resultera i deras död, det säger sig nästan självt men detta påstående är ihärdigt!
Hoppas jag har intresserat fler trädgårdsentusiaster för denna förtjusande och variationsrika växt!