CITAT (Eva i Västerås @ 19-03-2012, 13:49)

Jag har sparat tidningar hela vintern för att ha täckmaterial.
Sen får vi se hur det blir. Jag har ca 30m2 land som jag fräste i höstas, men som hann växa igen för hösten blev så lång o varm.
IKEA-kartonger var bra förslag på tillägg.
Hästgödsel ska jag också få.
Men det blir nog inte att odla på hela ytan i år. Jag fixar en liten del i år, som jag orkar skydda mot vildsvin o rådjur. Sen får det bli större och bättre inhägnat vartefter. Täcket gör ju att processen blir mindre tung i alla fall.
Jag gjorde det den hårda vägen, grävde bäddar och rensade noggrannt rötter från kvickrot, hallon, krusskräppa och maskros, och det var ett jävla jobb, men jag ville inte vänta en hel sommar utan ville odla allt på en gång. Sen tog det ju hela sommaren innan jag var färdiggrävd ändå. Jag borde ha täckt allt och sen rullat undan presseningen varefter jag hann gräva, så hade jag sparat mycket jobb.
Blev 1,2m breda bäddar 4m långa. Permanenta gångar 0,5m breda mellan bäddarna. Gångarna täcker jag med tidiningar och presseningsrämsor. Tidningar fungerade bra om man lägger dem omlott, provade på en del av gångarna i somras. Har samlat DN hela vintern nu så det borde räcka till gångarna nu. Inte så vackert men effektivt.
Men ska man täcka 50m2 så går det åt många tidningar och kartonger, så då är det enklare med en pressenning. Ju färre skarvar desto mindre krångel.