CITAT (Cacki @ 19-03-2012, 20:33)

Jubbe063, undra om du hade kört samma tugg om det hade handlat om dej själv och dina egna barn....
Jag är uppvuxen under väldigt knappa förhållanden. Men var vi fattiga för det? Nej, jag har fått mat, jag har haft kläder, tandvård, tak över huvudet och fått enormt mycket kärlek och omtanke av min familj även om vi inte alltid haft råd med annat än gröt och makaroner.
Du ser jag månar mycket o de verkliga fattiga i dagens Sverige, både barn och vuxna. De som trillat mellan stolarna och inte har mat eller tak över huvudet.
Misstolka inte mig. Men de siffror på barnfattigdom som Rädda barnen sprider stämmer inte. I de uppgifterna ingår socialbidragstagare och andra som lever nära marginalen. De flesta av dessa barn har faktiskt mat, läkarvård, bostad, kläder, så någon direkt nöd lider de inte av. De flesta av dessa barn som Rädda barnen räknar so fattiga har både TV och Dator och TV-spel och annat smått och gott. De lider bara av dålig ekonomi och enormt små budgetutrymmen eller liknande.
Den del av statistiken som innefattar de verkligt fattiga har jag inga invändningar emot. Det är hemskt att vi ska ha fattiga i Sverige och jag gör allt jag kan för att hjälpa till för att de ska få det bättre. Men jag mår rätt illa av att Rädda barnen räknar in så breda grupper. Är trots allt stor skillnad på att ha det knapert och leva fattigt.