CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 14:10)

Christa, den rad med kemikalier som kläder idag får innehålla är mycket begränsad och kontrollerad - framför allt genom att EU:s nya kemikalielagstiftning REACH trätt i kraft och implementeras steg för steg. PFOS t ex som du nämner får idag ingå m max 1 mikrogram/kvadratmeter och vad gäller färger så undrar jag vilka gifter du menar. Mängder av "gamla" mindre lämpliga färger är idag förbjudna. Kemikalieinspektionens hemsida ger dig massor med info om REACH och kemiska substanser som inte längre får förekomma. Så när det gäller just kläder tror jag det hör till de minst giftiga produkterna i vår miljö.
Frågan är i så fall vad dom jackor är behandlade med som är vind och vattenavvisande. Även lättviktsregnställ är ju behandlade med något. Att det skulle räcka med 1 mikrogram per kvadratmeter för att hålla ute regnet verkar ju inte sannolikt.
Sedan är ju inte alla kläder nya heller.
Jag rotade i det där med kemikalier i kläder vid ett tidigare tillfälle men jag tyckte det var en djungel.
Sedan verkar det som att miljögifter från andra källor binds till textildammet och ju mer damm som flyger omkring ju mer få vi i oss.
Det är f öv konstigt att damm flyger så högt. T ex ovanpå badrumsskåpet. Där blir det damm väldigt fort efter att man tagit bort det. Likaså på lampskärmen ovanför köksbordet, fast är ju inte lika högt upp.
Det är i alla fall mycket dammigare här än i min tidigare bostad och jag försöker ta reda på källan.