CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 16:45)

Rådet är väl att man alltid skall tvätta nyinköpta kläder o textilier för att få bort ev giftrester i kläderna. Tror det är särskilt viktigt med barnkläder. Titt som tätt upptäcks ju otillåtna kemikalier i importerade kläder. Så ett varv i tvättmaskinen kan vara en god ide innan man använder plaggen.
Jag har frågat Ellos, Cellbes och Dressman om man behöver tvätta deras kläder före användning men de har svarat att man inte behöver det. Samtidigt stod det en gång i Råd och Rön att man borde tvätta kläderna 3 gånger innan man använder dom men det kanske har blivit bättre och större firmor har kanske större koll.
CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 16:24)

Naturligtvis är många textilier behandlade - vem köper en barnoverall som suger åt sig vatten i stället för att stöta bort det - men allt är inte giftigt eller skadligt. Eftersom fler och fler ämnen förbjuds så pågår ett rätt intensivt arbete med substitutioner. Det ÄR en djungel, men vill du vara uppdaterad så titta som sagt gärna på Kemikalieinspektionens hemsida och likaså på ECHA:s - www.echa.europa.eu. Då ser du att de ämnen som du t ex nämner är förbjudna/begränsade. Vad gäller kläder som inte är nya är många ämnen antagligen urtvättade (och har hamnat i naturen..).
Vet du vad dom använder istället för polyfluorerade ämnen?
När det gäller vuxenkläder så tycker jag f öv att det gått troll i det där vind och vattenavvisande. Det går knappt att få tag i en jacka som inte är behandlad och jag tycker dom är för prassliga och stela så jag vill inte ha det. Det har alltid gått bra tidigare utan sådan behandling så varför skulle det vara helt nödvändigt nu?